Check voor de toepassing van een enkele millimeters dikke koperen koppakking eens in het topic van Marcel z'n turbo smurf. kenteken PZ 81 RJ (ofzoiets). Staat een filmpje ergens tussen (als ik het goed herinner) van het uitgloeien. In iedergeval een paar fotokes van de dikke plaat
Chipstuning ben ik niet per-ce tegen, maar voor bijv. de G40 is veel, heel veel te koop. Veel ' tjoeners ' voer(d)en gewoon een veranderde mapping in, zoals bij turbo motoren wordt toegepast, maar een mechanische compressor werkt, qua druk opbouw anders dan een turbo motor: de druk is bij een mechanische compressor al direct beschikbaar, en de 'gebruikte' druk is afhankelijk van de stand van het gaspedaal ( gasklephuis heeft een bypassklep ). In iedergeval: Zonder een fatsoenlijke inregeling, op een testbank, kan je met een chippie en poelie niet zeker zijn van een rijk-genoeg mengsel. Zeker als er ook nog grotere injectoren worden geplaatst: Of de motor loopt veelste rijk ( leuk, daar gaat je verbruik!, het vermogen valt tegen, de lambda sonde en kat trekken het niet meer, loopt slecht stationair of de boel draait in bepaalde toerengebieden/last juist veelste te arm ( zeg maar dag met je handje naar je zuigers en kleppen ).
nagut: Ja er zijn vast wel goede chip/poelie combi's te koop, maar kaf en koren scheiden is lastig, omdat je vrijwel geen zicht hebt op wat dat chippie doet. Soms gaat de toerenbegrenzer eruit, of wordt deze verhoogd. De kleine poelie's zorgen daardoor voor te hoge toerentallen van de G-lader,.. en voor je het weet: rinkelt de boel!