Vorige week (di 1/12) bougies (natuurlijk W5DP0 Platinum), kabels, verdelerkap en rotor vernieuwd (EUR 211,76).
(Dag waarde auto op basis van door verzekering geaccepteerde taxatie: EUR 3.500,--
)
Motor start koud en warm perfect en loopt mooi met constant toerental rond. Trap ik bij warme motor het gaspedaal diep in dan trekt ie zonder haperen als een lier. Boost-meterje gaat naar 12 psi (= ruim 0,8 bar) en A/F rechts vol in het groen (=rich, dus rijk). Tot zover alles (weer) goed.
Er blijft nu nog een raar/hinderlijk kwaaltje over: bij rustig rijden met constante snelheid houdt de motor af en toe in. Met rustig rijden bedoel ik zo tussen de 70 en de 100 in 4 of 5 en max. 3000 rpm, het gaspedaal maar weinig ingetrapt. Het is een soort 'hikje' van één of hooguit twee seconden. Soms blijft het minuten lang weg, en dan opeens 'hikt' ie weer. Ook sloeg de motor een enkele keer af toen ik bij een kruising moest stoppen.
Heb er dit weekeinde op twee langere snelwegritten eens goed op gelet: het hikken treedt alleen op als de vacuum/boost-meter een onderdruk tussen 10 - 25 psi (= 0,7 - 1,7 bar onderdruk) aangeeft. Een fractie van een seconde NA zo'n hik staat de A/F-meter kortstondig helemaal links in het rood (=lean, dus arm).
Druk ik dan het gaspedaal een beetje in zodat de onderdruk tussen de 10 en de nul psi komt, dan is het hikken weer weg. En blijft ook weg als ik het gaspedaal nog verder intrap en de onderdruk overgaat in overdruk (tot 12 psi = ± 0,8 bar boost). Het lijkt erop dat het 'hikken' dus alleen optreedt bij geringe motorbelasting
Heb wat zitten lezen in Jetzt Helfe Ich Mir Selbst (pag. 31, 69 en 100 e.v.) en Hayens Service and Repair Manual (sectie 4.3). Ik begrijp wel wat er staat (de taal) maar snap het (de techniek) nog niet precies. Zou het kunnen dat het kwaaltje op een of andere manier gerelateerd is aan een 'vacuüm-probleem' dat direct (of indirect via beïnvloeding van de brandstofdruk) het hikken bij geringe motorbelasting veroorzaakt?