1. Heeft nog iemand een goed idee om de koppaking te beoordelen?
Een lekke koppakking manifesteerd zich bij de normale polo (dus geen getunede), meestal bij de dynamo-steun. Daar waar meestal het motornummer staat ingeslagen, daar wil t nogal eens vettig zijn...
Maar goed: dat is een naar buiten-toe lekke pakking. Naar binnen: Koelwater checken: Niveau in de gaten houden, kijken of t borrelt (gassen),.. Bij jou is er GEEN olie te zien op t koelwater, dus dan is er zeeer waarschijnlijk nix an t handje..
2. Wat gebeurt er als een zuigerveer defect is? Kan dit wel het hoge oliepeil verklaren?
Hoge peil niet,. zuigerveer defect: onvoldoende compressie (compressie test), hoog olie-verbruik (bij afremmen op de motor pluimt ie blauw)
3. Bij een draaiende motor is er een flinke gas-flow uit de carterontluchtingsslang. Maar...wat is normaal?
Das normaal :-) Tenminste: Mijn steilheckje 1.0 (met 2 ton achter de kiezen), blaast redelijk uit z'n ontluchting.... niet dat je je duim er niet op kunt houden om t dicht te houden, maar je voelt wel druk.. Volgens de 'Jetzt helfe ich mir selbst/So wirds gemacht' verlies je standaard ongeveer 20 % van de druk langs de zuigers..
4. Is olie na een paar duizend kilometer altijd gitzwart?
Ja, en Nee... 10W40 (semi-syntheet) blijft een stuk langer goud kleurig dan 15W40 mineraal... Dieseltjes worden vaak al een stuk sneller zwart (maar da wil dan weer niet zo snel zeggen dat ze slecht is..).
Ik kieper er altijd 10W40 in, en bij het aflaten is t pik en pik zwart,. maar t gaat er echt wel goud-pisgeel-kleurig in... en een beurtje krijgt ie om de 10.000 km..
Al met al: Olie volgende keer zelf wisselen?..
Als je de olie hebt afgelaten, een flinke scheut benzine via de carterontluchting naar binnen gooien (litertje ofzo), zodat het ontluchtings/afscheiderbolletje een beetje schoner word..
Ochja, nog een goeie: Kijk of de slang nog wel goed heel is!!!