Auteur Topic: Verschil in vliegwielen?  (gelezen 528 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Verschil in vliegwielen?
« Gepost op: zo, 28 feb 2010, 16:34:10 »
Weet iemand of er verschil zit tussen een standaard g40, 1300, 1050 en diesel vliegwiel?
Heb vandaag mijn oude diesel vliegwiel gewogen en deze was 4,7 kg (dacht dat g40 vliegwiel 5,3 kg was, maar is er iemand die dat kan bevestigen?) en daarna mijn afgedraaide g40 vliegwiel en deze was 3,5 kg......

Waar het zich mij om gaat is om precies te weten hoeveel % er tov het originele gewicht is afgedraaid, want is een orignele 5,3 dan is het procentueel gezien al een stuk meer dan als een origneel g40 vliegwiel zelfde als het diesel vliegwiel is namelijk 4,7....

Wie heeft er voor mij een concreet antwoord hierop?

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Verschil in vliegwielen?
« Reactie #1 Gepost op: zo, 28 feb 2010, 18:49:03 »
Heb zojuist even op etka gekeken maar wat ik zo snel kan zie zijn ALLE vliegwielen hetzelfde want hebben allemaal dezelfde artikelnummers......

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verschil in vliegwielen?
« Reactie #2 Gepost op: zo, 28 feb 2010, 18:50:46 »
Dat kan haast niet kloppen. Kijk je wel goed?

*edit*
Polo 2 -> 8 (!) maal verschillend 'schwungrad'

Polo 2f -> 2 type:

031 105 269 AX
031 105 269 X

(geen model variatie aangegeven, en enkel als ruildeel verkrijgbaar).

Dus: D'r zijn wel verschillende geweest, maar bij de 2f hebben ze alles op 1 hoop gegooid. Was waarschijnlijk makkelijker en goeikoper.

Bij een, via krukas aangedreven, geladen motor is het afdraaien van het vliegwiel niet altijd even sterk aan te raden: Bij de G60 is het vliegwiel juist verzwaard: sterk verlicht vliegwiel is in vrij: snel op toeren komen en snel terugvallen van hoge toeren. Vind de lader minder leuk.
« Laatst bewerkt op: zo, 28 feb 2010, 18:58:38 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Verschil in vliegwielen?
« Reactie #3 Gepost op: zo, 28 feb 2010, 19:01:44 »
Heb er hier eentje liggen die 1,2 kg lichter is dan een origineel diesel vliegwiel, mja daarom wil ik dus weten wat een origineel g40 vliegwiel weegt. Verkoper zei 5,3 kg, maar dan zou die dus nog ruim een halve kilo zwaarder zijn dan een diesel vliegwiel???

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Verschil in vliegwielen?
« Reactie #4 Gepost op: zo, 28 feb 2010, 19:04:05 »
Hier trouwens een foto van het verschil tussen de afgedraaide en het diesel vliegwiel


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verschil in vliegwielen?
« Reactie #5 Gepost op: zo, 28 feb 2010, 22:02:02 »
rechter ziet er bekend uit :)

(linker trouwens ook)

Diesel =/= Diesel.

Je spreekt neem ik aan vooral over polo 2f ' Diesel '  en Polo 2f ' G40 /PY '.   Zoals je zelf ook al hebt ondekt: Bij de 2f zijn alle vliegwielen (blijkbaar) hetzelfde. Ik heb destijds ook eens gespeeld met een afgedraait vliegwiel, en de kiklo's die jij noemt klinken bekend. 3,6 kilo ofzo. De echte winst zit m bij een vergelijking met bijvoorbeeld een 6N vliegwiel. Die gaan met gemak over de 6 kilo heen.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Verschil in vliegwielen?
« Reactie #6 Gepost op: ma, 01 mrt 2010, 06:58:45 »
Ok dat zou ik dan wel fijn vinden want dan heb ik ipv een 2 kg afgedraaide nog maar een 1,2 kg afgedraaide en dat is (achteraf gezien) toch misschien wat verstandiger cq veiliger -thumbsup-

Iig bedankt voor de info -notworthy- -klappen-