Auteur Topic: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind  (gelezen 20591 keer)

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #135 Gepost op: do, 08 dec 2011, 21:02:48 »
Dat klinkt goed  -thumbsup-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #136 Gepost op: do, 08 dec 2011, 22:04:37 »
Dat harde ratelen wat je hoort is niks anders dan inlaat resonantie welke tegen je schutbord aanslaat .klinkt allemaal zeer bekend .

http://www.youtube.com/watch?v=0p9cTQiZpBU&feature=related

bij deze hoor je het zelfs nog bij 8000rpm



http://www.youtube.com/watch?v=qPY9i7b-h7o

nog wat beter hoorbaar .
is echt puur resonantie .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #137 Gepost op: do, 08 dec 2011, 22:29:09 »
Foon vastgemaakt aan auto < versus > Serge's foon in 't handje?
Hmzz, bij welke zou de resonantie beter worden doorgegeven aan de foon?

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #138 Gepost op: vr, 09 dec 2011, 19:04:40 »
oke, wist niet dat dat zo hard kon gaan :)
kan dat met de klepoverlap te maken hebben?
in vergelijking met de HZ is alleen de compressieverhouding+onderblok+nokkenas anders. en die had dat namelijk niet.
(carbs + in-/uitlaat spruitstuk + cilinderkop zat ook op de hz)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #139 Gepost op: za, 10 dec 2011, 20:52:33 »
meer cc's en hogere compressie dan is het aanzuiggeluid ook harder dus harder als bij je hz
ik had eerst een 1.4 aex en nu een 1.6 aee de 1.6 hoor je ook veel harder

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #140 Gepost op: zo, 11 dec 2011, 20:10:26 »
Ja ok dat begrijp ik en is ook te horen, alleen ging het mij om het nog hardere geklapper wat daar nog weer uit komt zetten en das toch iets anders..

Vandaag tijdens filmen/vermogen meten via foon (bank duurt nog wel even dus nou maar even zo:)) dacht een van de klepstoters: "je doet het zelf maar" en had de motor ineens een dip @7000 rom en daarna een tikkende stoter wat later wel weer over ging.
dit is dus 1 v/d redenen waarom ik die vaste stoters er in wou monteren. toch maar eens op zoek naar de juiste dikte stelplaatjes+gereedschap.
Ow ,metingen gaven 116, 138,142 en 146pk aan. Laatste gaf problemen :) maar die 120 streef pktjes moeten op de bank wel te overschrijden zijn
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #141 Gepost op: zo, 11 dec 2011, 21:50:53 »
Stoters vervangen door frisse exemplaren . op een 268 moet er geen probleem zijn . heb ze zelfs nog op een 280 gehad van centcams en op een 292van D-bilas.
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #142 Gepost op: zo, 11 dec 2011, 23:46:23 »
Dat vond ik dus ook raar.. zal er eens over nadenken.
vaste stoters is meer werk, maar wel duidelijk en kost me niets.
hydro is niet altijd te vertrouwen, maar wel minder werk..
Kep liever wat werk en betrouwbaarheid dan geen werk en nog niet zeker weten.

Btw, wordt op zo'n moment de klep amper open gedrukt omdat de stoter "uit elkaar word geperst"?
lijkt mij..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #143 Gepost op: ma, 12 dec 2011, 17:46:36 »
Vandaag co gemeten: 0,6% CO bij 2 volle slagen. dus dat zit wel goed met de apk.
zet hem v/d week nog een tikje rijker ivm ploffende uitlaat en toeren verschil warm/koud en soms een pingel tijdens aanslaan.
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #144 Gepost op: ma, 12 dec 2011, 18:10:41 »
0.6 is volgens mij ook best weinig voor een motor die stationair zonder vacuumvervroeging op motorcarbs loopt  -dunno- . Ik heb zelf 2% aangehouden in de setup die ik heb (sproeiers en naalden), volgens 'internet' zou het bij een goed afgestelde oudere motor zo'n 1% tot 3% mogen zijn. Laatst bij het meten in de garage kwam ik op ruim 2,5% uit, de carbs en ontsteking zijn ook wel aan een afstelsessie toe.

Hoe zien je bougies er uit en wat geeft je AFR meter aan (mits je er 1 hebt?!) Ik heb persoonlijk veel liever een te rijk afgesteld mengsel dan een te arm mengsel. Gepingel wil ik niet horen :)

Citaat
Btw, wordt op zo'n moment de klep amper open gedrukt omdat de stoter "uit elkaar word geperst"?
  IN elkaar wordt geperst :) De stoter verplaatst niet (alleen) de klep, maar wordt ook ingedrukt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #145 Gepost op: ma, 12 dec 2011, 20:12:48 »
Owja, foutje :)
Afr is 20.0, en springt af en toe naar de 14/13. (stationair)
Constante snelheid 13
Vol gas 12.2
Bougies zijn redelijk bruin/zwart, maar die hebben ookal in de hz gezeten dus dat is niet echt duidelijk meer.
Ik heb zelf ergens op internet al eens gelezen dat een motor stationair ook zo tegen de 12 afr zou moeten staan, maar dat is in het verleden altijd nog te rijk geweest.
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #146 Gepost op: za, 17 dec 2011, 15:39:31 »
Ik heb de co schroeven in stappen uitgedraait tot 3 volle slagen, dit werd te veel: viel steeds uit bij rood stoplicht.
nou heb ik ze op 2,5 staan, maar vind hem nog aardig moeilijk doen onderin wanneer ik op constante snelheid rij.
ontsteking staat nou op 6 graden voor bdp, stond op 15. nou is het pingelen over. alleen trekt ie voor geen meter meer.
« Laatst bewerkt op: za, 17 dec 2011, 15:41:37 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #147 Gepost op: za, 17 dec 2011, 20:05:54 »
Okee , Dan rij je dus met een verkeerde tijdstip rond . als er een paddo op zit sluit deze dan aan met een y of T  stuk op de inlaatpoorten van cylinder 2 en 3 (gaatjes niet groter dan een mm in de poorten)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #148 Gepost op: zo, 18 dec 2011, 16:15:04 »
Net de paddo vervangen voor een die nog niet kapot is :) in de vacuum slangetjes sproeiers van 1mm gedrukt en heb nou cil 1 en 4 aan elkaar en dan met zo'n vacuum bol erbij op om de schokken op te vangen aangesloten.
Ontsteking zonder vacuum afgesteld op 6 graden voor bdp bij 1000 rpm
Aangesloten, proefrit.. Pakt al een stuk beter op, maar heb wel weer een harde pingel gehoord. En toen ik thuis was bleef ie op 1700 toeren hangen. Dat ging pas voorbij na het uitzetten en opnieuw starten.
Ik haal straks de bol er af en dan probeer ik v/d week weer het een en ander..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind - Het leeft!
« Reactie #149 Gepost op: zo, 18 dec 2011, 19:13:13 »
Heb je een reden om onderstaande raad niet op te volgen? Waarom cilinder 1 en 4 pakken als je 2 en 3 aangeraden wordt?
Wat is een "harde pingel" ?  Pingelen is meer een 'nokkelend' geluid dan een hard geluid.


Mijn aanpak zou zijn; zonder vacuumvervroeging de motor in de basis goed afstellen, dat is een beproefd concept. Een slecht lopende motor mét vacuumvervroeging (in een soort 'testopstelling') af proberen te stellen maak je het jezelf niet makkelijk(er) mee.

Ik zou je aanraden om 1 actie per keer uit te voeren en mogelijke oorzaken van het slecht presteren van de motor uit te sluiten, je begint ergens, gaat ergens anders mee verder en weet uiteindelijk niet wat je geholpen heeft en wat je nog verder van een oplossing heeft gebracht.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983