Poll

60/40 of 80/60

60/40
80/60
anders?

Auteur Topic: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe  (gelezen 165689 keer)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #675 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 20:17:20 »
Ik ben wel een fan van Motip spuitplamuur, lekker strak te maken, snel drogend en goed in meerdere lagen en op gerichte plekjes aan te brengen.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #676 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 21:10:27 »
Ik kan je wel enkele tips geven......je vraagt er eigenlijk ook wel om.

Spuitbussen zijn eigenlijk om te flikken en niet echt om super results mee te krijgen.
Als je plamuur gaat gebruiken is het belangrijk dat dit er minimaal op zit. Soms is het lastiger dan je denkt, vertinnen is dan een mogelijkheid.

Maar goed, nu naar jou polo
Als je gaat plamuren zorg je ervoor dat je oppervlak schoon en droog is. Het schuren voor je plamuur doe je tot P220 droog. Als je een gewone plamuurplek gaat maken plamuur je enkel op blanke plaatof bv op een epoxy, je schuurt dus alle randen uit. Rondom je deuk tekent de lak zich af.

Daarna, zoals je al zelf hebt opgemerkt ,is het wel even oefenen. Goed mengen en smeren. Ik zelf gebruik altijd een engels plamuurmes en een kunsstof mes van colad. Mijn pa plamuurd bv met engels mes een een japans mes, is mar wat je wilt.

Vervolgens ga je schuren met de juiste korrel om de plamuur deels weg te krijgen, dus je bent geen dag aan het schuren/te fijn en het gaat niet te snel/grof. Je eindigt met P320 voor primer. Je mag bv beginnen met P80 > P120 > P220 > P320......deze stappen kunnen ook in andere getallen, maar nooit meer dan een stap van 100.

Primer kun je best met een spuit aanbrengen, klein kompressortje en een goedkooop bekerspuitje. Dan netjes af laten lakken bij de spuiter.
De primer kun je ook metde spuitbus aanbrengen, dit doe ik soms alleen met een lijstje of een klain krasje op een spiegel, niet op een dak. Zorg ervoor dat je rond de P320 plek altijd een stuk verder schuurt met een rood matje van 3M. daar kan de grondlak uitnevelen, zorg niet voor strakke randen, dat geeft problemen.

De grondlak schuur ik met P500 op de machine (droog) en dan evt met P800=P1200 nat, dat ligt een beetje aan de lak die erop komt. De delen buiten de grondlak schuur je met een matje van 3M geel of groen. Meestal voor lichte kleuren gebruik je de goude matjes ivm met schuurkrajes in metallic. Ook kun je delen matschuren (matteren) met P1000 op de machine, daar kun je evt structuur in oude blanke lak mee wegschuren, dan krijg je straks een mooi glad laagje.

Goed maar nu wer naar jou polo, dwaal af. Rond de grondlak schuur je met een matje. Als je gaat spuiten dan plak je de grote delen deels af, je spuit de plek in de kleur met de spuitbus en dan kijk je of er een busje fade-out te krijgen is wat bij je spuitbus past zodat je deze straks kunt oppoetsen en de overgang wegkrijgt. dit gaat niet alleen met een spuitbus als je voor goed result gaat.

Heb je vragen dan wil ik die wel beantwoorden met de kennis die ik heb.....zeg hiermee niet dat mijn manier de enige manier is om iets netjes te krijgen.
Kan ook wel op vraag eens een uitgebreide how to maken.....

gr ramon
« Laatst bewerkt op: zo, 18 sep 2011, 21:18:11 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #677 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 21:27:56 »
Kan niet voor de TS spreken, maar voor mij gebruik je al veel vaktermen, ken je nagaan... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #678 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 21:31:02 »
Kan niet voor de TS spreken, maar voor mij gebruik je al veel vaktermen, ken je nagaan... :D

mwoah......

? fade-out verdunner (uitspuitverdunner ommee uit te spuiten zodat je de overgang niet/minder ziet).
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #679 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 21:45:00 »
Wow, Ramon, moet even bijkomen van het verhaal hoor :)  -thumbsup-

Eerst even kijken wat er nu werkelijk voor mijn situatie geldt, want ik hoor zoveel verschillende producten voorbij komen, of ligt dat aan mij -dunno-

Ik zal eerlijk toegeven dat ik niet zoveel zin heb om veel geld uit te geven aan al die verschillende producten, aangezien ik dit ging doen omdat ik geen geld had voor andere polo dingen :)

Maar wat ik nu concludeer is:
  • Ik moet alles goed opschuren met verschillende korrels met maximale stappen van 100! tot 220 en ook goed rondom de plamuurplek schuren zodat de lak later niet teveel aftekend nieuw/bestaand.
  • Hierna kan de grondlak erop? In dunne lagen neem ik aan? 3 lagen? wederom schuren met dit keer 500? en hierna de lak erop.
  • En dan nog iets met fade-out spray? Nooit van gehoord -oops-


    Wat ik vooral uit je verhaal haal is dat dit de stappen zijn die jij neemt voor jouw polo denk ik wat ook zeer zorgvuldig gebeurd en wat aardig wat ervaring vereist.

    Heb jij ook nog tips van hoe ik mijn specifieke plek zo goedkoop mogelijk er redelijk netjes kan laten uitzien?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #680 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 22:04:54 »
Even kijken.....verhaal van schuren van plamuur begrijp je, schuren tot P320. Probeer de plek klein te houden anders moet je straks nog een vierkante meter spuiten  :)

-Er mogen na het schuren van plamuur geen gaatjes meer in zitten, dan heb je het niet goed gedaan.
-Dan schuur je ook een beetje rond de plamuurplek met de laatste stap, dit moet wel want je hebt buiten je plamuurplek ook krassen gemaakt, die moeten gereduceerd worden en als je dan de primer spuit blijft deze ook buiten je pplamuur zitten.
-Dan plak je de auto af rondom het geschuurde deel....niet te kort anders heb je straks randen van de primer die zich in de aflak aftekenen.
-Spuit nu grondlak erop, ik gebruik meestal drie lagen, maar das met de spuit. Tussen de lagen uitdampen, laat de primer mat worden.
-Zo'n klein plekje kun je voor deze kleur even met P1000 nat schuren, anders moet je ook weer droog papier kopen. Meestal doe ik een hele motorkap of ander deel met de machine en nalopen met waterproof, maar dit is zo klein.
-Rond de primer plek schuur je een stuk waar je uit gaat nevelen met een groen matje van 3M, daar ga je na spuiten van kleur een beetje uitnevelen.
-Plak de auto af en laat het deel dat kleur krijgt open. Eerst afblazen ,ontvetten en dan met een kleefdoek afkleven (weer iets aanschaffen  -nana- ).
-Spuit de plek met kleur, wer uitdampen en laag na laag tot die dekkend is. Na de laatste laag een fade out thinner gebruiken, deze kun je ook als spuitbus kopen en kun je na drogen iets glad schuren met bv waterproof P2500 en oppoetsen.

succes ermee. Je geeft aan dat kosten en rol spelen, stel darbi wel je verwachtingspatroon bij  :)

« Laatst bewerkt op: zo, 18 sep 2011, 22:51:42 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #681 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 22:52:42 »
Ik ben er wel nog bij vergeten te vermelden dat ik verpleegkundige ben  -thumbsup- und kein lackierer.

« Laatst bewerkt op: zo, 18 sep 2011, 23:26:17 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #682 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 23:47:09 »
Ik ben er wel nog bij vergeten te vermelden dat ik verpleegkundige ben  -thumbsup- und kein lackierer.


:) Als je de zieken ook bespuit en ze daarna beter worden word het hele verhaal al een stuk geloofwaardiger! -uitlachen-

Maar je spreekt duidelijk uit ervaring, zoals ik al eerder gemerkt heb. Als ik het allemaal goed begrijp word het heel moeilijk om met het huidige budget de boel onzichtbaar te maken. Een beetje gevoel doet wonderen en idd stel je eisen bij. Kwaliteit kost geld! Niet slecht/kwaad bedoeld maar ga maar vast sparen~~!
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #683 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 23:52:55 »
:) Als je de zieken ook bespuit en ze daarna beter worden word het hele verhaal al een stuk geloofwaardiger! -uitlachen-

Maar je spreekt duidelijk uit ervaring, zoals ik al eerder gemerkt heb. Als ik het allemaal goed begrijp word het heel moeilijk om met het huidige budget de boel onzichtbaar te maken. Een beetje gevoel doet wonderen en idd stel je eisen bij. Kwaliteit kost geld! Niet slecht/kwaad bedoeld maar ga maar vast sparen~~!

Ach met een beperkt budget is er altijd wel wat van te maken, maar dat doet weer een beroep op je vakkundigheid. Mocht je vragen hebben dan ben ik altijd wel bereid om mn kennis te delen.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #684 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 23:57:15 »
Al gebruik van gemaakt en met ramon zijn hulp gaat ook JJ dit tot een "onzichtbaar" plekje omtoveren. Doe er je voordeel mee JJ!
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #685 Gepost op: ma, 19 sep 2011, 00:11:42 »
Harstikke bedankt Ramon, voor ook je nadere uitleg -thumbsup-
Dan ga ik dus eerst maar verder met het plamuur mooi glad schuren -klus-

Beetje bij beetje kom ik er wel, met een beetje geluk komt het er sowieso beter uit te zien als dat het was, kleurverschil valt immers uiteindelijk toch minder op als zo'n deuk met krassen wat het eerst was :)


Een beetje gevoel doet wonderen en idd stel je eisen bij. Kwaliteit kost geld! Niet slecht/kwaad bedoeld maar ga maar vast sparen~~!

Uiteraard Ronnie, ik doe mijn best :) -thumbsup-
Ben ff druk bezig met uberhaubt een bijbaantje zoeken, ben ik niet meer gewend dat werken :)
Polo-loos Audi A4 b5

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #686 Gepost op: ma, 19 sep 2011, 00:20:51 »
Van je hobby je werk maken is een optie -uitlachen- Ik bedoel dus geen beddentester ofzo! Lekker kerk werk gaan doen! Sorry, beetje flauw.  -prut-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #687 Gepost op: ma, 19 sep 2011, 00:49:59 »
Van je hobby je werk maken is een optie -uitlachen- Ik bedoel dus geen beddentester ofzo! Lekker kerk werk gaan doen! Sorry, beetje flauw.  -prut-

Haha :)
Denk dat aan polo's sleutelen niet echt winstmakend is -uitlachen-

Zou best in een garage willen werken, maarja, zal goed zoeken worden.
Polo-loos Audi A4 b5

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #688 Gepost op: ma, 19 sep 2011, 00:54:06 »
Zoek en gij zult vinden.
Er zijn meer wegen naar Rome.
Waar een wil is, is een weg.
Komt tijd komt raad.
Enz.
Alvast veel succes, gewoon alles aanpakken. Werken met die luie donder!
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ YX-53-KB ] rode 2f Coupe
« Reactie #689 Gepost op: ma, 19 sep 2011, 21:50:10 »
Ben weer bezig geweest vanavond, maar wil nog steeds niet helemaal lekker vloeiend overlopen de plamuur/bestaand dak
Heb ook het stukje C-stijl meegenomen, moet nogmaals maar das finetuning.





Ook heb ik een beetje zitten kloten met plamuur, schuurpapier en lak op een oude deur.
Dit is echt 3x niks geworden.

Vooral het kleurverschil heeft me heel erg huiverig gemaakt om met de spuitbus werkelijk op mijn polo aan de slag te gaan.

In hoe verre is het kleurverschil afhankelijk van spuitplamuur en grondverf?

Zit inmiddels wel zwaar te overwegen of het uiteindelijk niet beter en goedkoper is om het te laten doen door een klein schadeherstel bedrijf :)
Polo-loos Audi A4 b5