Vergeet namelijk niet dat de gaskleppen (die ronde kantelschijven) met het asje nog van je effectieve diameter af gaan.
Vergeet niet dat een klep geen ronde schijf is die soms afsluit en soms afwezig is.
Een klep heeft ook een steel.. compenseert 't gasklepje + asje misschien?
Leuke theorie allemaal....maar elke carburateur heeft een gasklep+asje als ik me niet vergis
Oftewel.... doe 's nadenken.
Ochja en bij een coventioneel carbje is de venturi ALTIJD kleiner qua diameter..om van een CV carb nog maar te zwijgen.
Exacte mundo.
In een vernauwing heb je gewoon een hogere gas snelheid, groter druk verschil etc etc.
Hoe groter de rest van de doorlaat, hoe minder 'weerstand' er is in 'de rest van het traject' en daarmee, hoe meer lucht of mengsel er door komt.
Maar goed: een klepdiameter zegt maar weinig over de doorlaatopening. Een extreme nokkenas met lange openingsduur en grote kleplift geeft een veel grotere doorlaat met een 30mm inlaat klep dan een 36 mm klep en een GL nokkenas,.. Dat er ergens een gasklep wat van de effectieve doorlaat afsnoept of een klepsteel ergens in de weg zit, is allemaal wel relevant, maar nog lang niet kritisch.
Hoe 't komt dat een overeenkomstige klepdiameter en venturi meestal voor een goede combo zorgt,..