Weer ff een updateje van deze kant, want er is weer het een en ander gebeurd
Om te beginnen is het startprobleem opgelost. Beetje klooien met verschillende relais gaf uiteindelijk een positieve doorbraak: bij sleutel omdraaien slaat de brandstofpomp meteen aan. Echter, ben ik wel tot de volgende niet geheel vreemde conclusie gekomen: een oude Jaguar gebruikt toch echt andere relais dan een Polo
Starten gaat dus perfect en de sleutel kan er nu gewoon uit terwijl de brandstofpomp blijft lopen. Reuze handig, als het hek op slot moet, of je de auto ff wil laten lopen maar je niet wilt dat iemand in je auto komt
Als tweede heb ik een heus surround sound geluidsysteem in mn wagen. Achterin heb ik nu Hifoncs TS462 speakers. Deze passen perfect in de houdenplanksteunen, mits de puntjes op de steunen nog intact zijn. Iets wat bij mij niet het geval is, maar ik prijs de uitvinder van tyraps
Ondertussen heb ik al wel een setje nette steunen gevonden, dus die moeten nog ff ingebouwd worden.
En toen kwam het: dacht ff mooi met een maatje stukje te gaan toeren met als eindebestemming een 3e maat om een pilske te vatten. Dat plan werd al vrij snel na het bedenken ervan om zeep geholpen. Ongeveer 2 minuten van huis begon het acculampje te branden. Hup, ding aan de kant, kap los. De reactie die volgde zag er ongeveer uit als 2 knapen zonder onderkaak....die lag namelijk op de grond, van verbazing. Er miste namelijk iets, de v-snaar
. De 2 knapen weer in de auto en rechtsomkeert huiswaarts. Onderweg kwamen we de v-snaar tegen, die dwars door midden was geknapt. Nou goed, ding was vast af ofzo, shit happens. Zo'n 200 meter van huis hadden we ook geen radio meer nodig, er kwam wat extra gerinkeldekinkel onder de auto vandaan, wellicht een bekend geluid voor een ieder die wel eens een drempeltje raakt. Dit geluid duurde alleen iets langer, omdat de uitlaatrubbers zich hadden vermenigvuldigt. Lekker zaterdagavondje weer dus. Racemonster maar in de schuur gezet en een echte Toyota Auris Hybrid meegenomen. Schijtbak, maar oke, er ligt een tankpas in wat gratis rijden betekend
Afijn, ik had toen zoiets van, ik pak meteen maar wat andere problemen onder de motorkap aan. De koppakking lekte ook een beetje (wat wellicht de oorzaak kan zijn voor de geknapte v-snaar, want daar lekte hij overheen) en ik had ook geen idee hoe oud de waterpomp en distributieriem waren. Complete pakkingset, distributieset, v-snaar en uitlaatrubbers besteld en de Polo opgekrikt. Vol moed aan de slag
. Hierna verliep alles vrij vlekkeloos, vrij onverwacht aangezien dit de eerste keer voor mij was dat ik een koppakking ging vervangen, maar met een vraagbaak, goede tutorial (
te vinden op volksforum) en tijd genoeg (oftwel geen haast) verliep alles op rolletjes. Enig minpuntje was de uitlaat, het spruitstuk was vlak voor het flexibele stuk (welke helemaal niet zo flexibel is
) gescheurd. Gelukkig had ik nog een spaghetti liggen. Aangekomen bij het monteren van de distributieset bleek dat deze niet overeen kwam met de oude set, vraagje hier op het forum geplaatst en al snel een antwoord gekregen dat er 2 verschillende soorten bestaan en ik had dus de verkeerd in mijn handen. Nieuwe besteld (een Continental kitje) en een week wachten...In deze week ook mijn net aangekochte spaghetti even gepast, ging niet goed. Spruitstuk kwam tegen de stabilisatiestang aan en aan de onderkant kwam hij bijna tegen de schakelstang aan. Die er maar weer onderweg gehaald en al het originele spul gemonteerd, wat natuurlijk lekt als er een stukje mist. Lasapparaat is gelukkig gewillig, dus hij is nu redelijk dicht. Alles gemonteerd, olie erin, kvs erin en starten maar. Pfoe, ding loopt beroerd zeg. Beetje met de onsteking klooien en weer starten: bwoaaaaapp. Yes
Even voor de documentatie: deze operatie is gebeurd bij een kilometerstand van 184938.