Zaterdag 13 juli 2019 bij Speedcenter Geldermalsen op de rolbank geweest.
UITGANGSSITUATIE
1.3 HK motor standaard uitvoering
(Fabrieksopgave: 55 pk / 5400 rpm; 96 Nm / 3300 rpm)
AHD 5-bak en Pierburg 2E3 carburateur.
Km stand bij meting ± 73.900
Bij montage van de motor in juli 2018 was de stand 67.919,
bij de taxatie op 9 april 2019 was de stand 68.187.
Dus na ingebruikname gereden: ± 6.000 kilometer
Verbruik tussen twee tankbeurten vrijwel altijd tussen 1:16 en 1:17,
met 2 uitschieters naar 1:18,2 en 1:14,9.
Rijstijl: overwegend rustig, bij 15 van 1 naar 2, bij 30 van 2 naar 3, bij 45 van 3 naar 4 en bij 60 van 4 naar 5. Kruissnelheid 95 km/uur.
Motor start goed en draait mooi stationair, zowel koud (met automatische choke) als warm. Accelleratie gaat vlot en zonder haperen, en rijden met constante snelheid ook probleemloos.
Banden: 155/70/13 op 4 1/2 J origineel VW stalen velgen.
Geen waarneembaar verbruik van olie en koelvloeistof.
METING
brandstof: Shell V-power 98
meting verricht in 4e versnelling
Koppel:
102 Nm tussen ± 2500 rpm (55 km/u) en ± 4000 rpm (90 km/u)
Vermogen (na correctie van 0,06 pk/km/h):
62,0 pk tussen ± 4900 rpm (110 km/u) en ± 5400 rpm (120 km/u)
Lucht/brandstof verhouding (A/F-ratio):
vanaf stationair tot ± 3.250 rpm (65 km/u) oplopend van 12,0 tot 14,0.
en bij hogere rpm (en snelheid) continu constante rechte lijn: 14,0
CONCLUSIE
Het door Speedcenter gemeten koppel en vermogen zijn iets hoger dan de fabrieksopgave:
102 ipv 96 Nm (6,2 % hoger koppel)
62 ipv 55 pk (12,7% meer vermogen)
Maximum waarden zijn in een mijns inziens plezierig laag en voldoende breed toerengebied beschikbaar.
De A/F ratio van 14,0 werd door de technicus gekwalificeerd als te laag; de motor loopt volgens hem op een te arm mengsel. Met een andere, rijkere afstelling zou de motor een paar pk meer kunnen leveren.
COMMENTAAR
Ik veroorloof mij daar een kanttekening bij te plaatsen.
De theoretisch ideale verhouding is 14,7 kilo lucht op 1 kilo brandstof.
Afhankelijk van het soort motor en de belasting ervan kan en mag dat best wat afwijken. Een op zuinigheid ontworpen motortje kan best met een arm mengsel van A/F 15,0 tot 15,4. werken. Een motor die veel power moet leveren zal een veel rijker mengsen moeten krijgen, denk aan A/F = 12,6.
Een licht verrijkt mengsel met A/F van 14,0 lijkt mij voor het type motor en de wijze van gebruik een prima waarde.