Nope. Maar toch: Ben nog eens beetje olie d'r bij aan het schenken geweest, en nog eens geprobeerd: levert geen verandering op. Bougietjes zijn allemaal even mooi zwart (ja, inderdaad niet kamelen bruin), maar de motor heeft nu ook niet echt lekker gelopen. (De compressietest is dus ook met koude motor uitgevoerd)
Ik kan m nu niet lekker warm laten draaien ( halve front ligt eraf en het is al bijna 11 uur 's avonds, dus op de oprit stationair warm laten pokkelen is ook geen optie ).
Volgende plan (I love Plan B):
Inelkaar bouwen van de voorkant, rijden en kijken/voelen of het injectoren reinigen uberhaupt wat gedaan heeft.
Vervolgens langs mijn 'trouwe' garagist, die normaal alleen mijn auto's ziet bij de jaarlijkse keuring: Daar loopt tegenwoordig een ZZPér rond die voorheen bij de VW werkte; Geen broekie meer, dus heeft ongetwijfeld wel eens een Golfje met een NZ blok afgesteld/aangeraakt. Dan kan ie vast ook wel een PY voorzien van een basis instelling: Ontstekings tijdstip nog eens controleren, CO afstellen ( klepdinges op luchtfilterbak ) en ehmz tja, wat is er nog meer af te stellen?
Voor Plan C (van Controle) blijven dan staan:
- Brandstofdruk controle
- G-lader druk controle
Maar met controle alléén los je niets op, dus tja..
Horror scenario:
- Injectorrail zat niet goed vast: Schroefdraad in inlaatspruitstuk was dol: Injectoren op cilinder 3 en vooral 4 zaten daardoor niet super vast
- Neusje van injector nummer 4 was gebroken en bij elke injector kwam er wel wat vloeibare pakking tevoorschijn
- Valse lucht in inlaat waardoor cilinder 4 te arm heeft gelopen
Schade: Gat in zuiger? Klep verbrand? Zuigerveren op? Gescheurde kop?
Einde horror scenario.
De compressie die tegenvalt op 1 cilinder is in iedergeval de eerste keer dat ik echt iets tegenkom waarvan je kunt zeggen: Ja, dat geeft aan dat er iets niet helemaal oksel fris meer is, en dat je vermogen mág missen. De rest is alleen maar giswerk of en hoeveel invloed het heeft.
Afstelling (bij garage met CO meetkast) is vooral ook om enige zekerheid in te bouwen dat de motor niet veelste arm loopt: Volgend weekend Nürburgring, ergo: Autobahn.. maximaal belasten!
: