Vandaag mooi weer voor een mooi tochtje.
Plan was om in een colonne van twee groene Polo's van Amsterdam naar Brummen te rijden. Stipt op tijd was Luc - die voor het eerst dit winterseizoen moest ruitenkrabben - bij mijn garagebox. Daar had ik vrijdag de Polo netjes gestald, maar verzuimd om de sleutels uit het contact te halen
Hoewel het contact niet aan stond, bleek de accu vrijwel leeg (± 5V). Startpogingen met startkabels tussen accu van Luc's Sedan en mijn Polo hadden effect! Zeker!
Maar niet het goede
Motor startte niet en van de startkabels kwam rook
Luc in zijn eentje naar Brummen, ik thuis mijn jumpstarter ophalen.
Terug bij de Polo jumpstarter aangesloten, contactsleutel draaien en….. motor start direct!
Toen alsnog naar Brummen gereden
, alwaar getuige moge zijn van en een heel klein klein beetje geholpen bij werkzaamheden op Pologebied
.
Na de lunch door naar familie in de Achterhoek, en later in de middag terug naar het westen.
Waarnemingen:1. Na 251 km rijden, waarvan de eerste 210 km zónder stroomverbruikers aan, bleek accu opgeladen tot 13,5 Volt. Het is een nieuwe, die in principe opgeladen moet worden tot ± 14,6 Volt. Ik vermoed dat de oude dynamo/spanningsregelaar (uit de tijd van loodaccu's) het opladen al 'afkapt' bij 13,5 Volt.
Mijn toenmalige Garageman heeft 15 tot 20 jaar geleden bij mijn andere Polo een truckje toegepast (met een diode?), waardoor de dynamo bleef opladen tot 14,6 Volt i.p.v. 13,5 Volt. Ga met nieuwe Garageman overleggen wat te doen.
2. De radio doet het niet meer - geen lampje, geen geluid. Moet nu denk ik eerst uitzoeken of en hoe de radiovoeding gezekerd is: via zekering nr. 9 of via een 2 Amp radiozekering in de voedingskabel.
Opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom