Auteur Topic: Te lage watertemp???  (gelezen 2065 keer)

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Te lage watertemp???
« Reactie #15 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 11:15:16 »
(Algemene vraag: Hoe lees je trouwens af of het nou 70 of 90 graden is?)

Bij een 2f word de schaal in graden weergegeven.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Te lage watertemp???
« Reactie #16 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 12:25:23 »
-off-

Ik reageer maar hier ipv via een PM .. misschien dat anderen het dan ook een keer snappen .

Wat de laatste tijd m.i. teveel voorkomt is vragen naar de eigen waarheid .
Als er nou 3 mensen antwoorden waarom het zo is/komt dan toch verder vragen .

Of je vraagstelling is anders dan je bedoelt of je neemt mensen met jarenlange autoervaring niet serieus .
Boeit mij het verder dat je het spreekwoord Zo de waard is vertrouwt die zijn gasten kent of gebruikt .
Ik ken ook nog wat leuke spreekwoorden maar daar zal ik je niet mee lastig vallen
Je vraagt maar lekker verder totdat je iets leest wat je wel bevalt . Jij blij en het forum stroomt weer lekker vol .
Goedebedoelde info zit je niet op te wachten kennelijk : jouw keuze en die respecteer ik . Maar kijk dan niet raar op als er iemand wat van zegt . En ja : dat ben ik bijna altijd .. iez ouderdom .

En ik hoef geen PM meer van je sorry .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Te lage watertemp???
« Reactie #17 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 13:00:33 »
als de wijzer verticaal staat, ga ik er van uit dat de temp. ongeveer 90 graden is. Dit is volgens mij bij een gezonde motor, met normale buitentemperatuur de steady state temperatuur van het koelwater.

Heb zelf ook een watertempmeter in mijn oude polo gehad (losse klok), die kwam redelijk overeen met deze schatting.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Te lage watertemp???
« Reactie #18 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 13:01:12 »
En nu weer on topic : is 70 graden te koud voor een auto ?
Misschien wel voor de bedrijfstemperatuur van de olie maar je koelvloeistof koelt je motor . Als die niet vastloopt door de hitte is er niks aan de hand mbt iets niet goed qua aflezen of koelen .
Hoe koeler je koelvloeistof blijft hoe beter het is voor je blok volgens mij

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Te lage watertemp???
« Reactie #19 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 13:13:13 »
nie waar..

20 graden verschil in je koelmiddel beinvloedt het hele systeem. Het is een gesloten systeem, met verliezen richting de omgevingslucht.


De temperatuur van het koelmiddel geeft aan in hoeverre de motor 'op bedrijfstemperatuur' is. De olie hoeft dan nog niet warm te zijn.
Bij een koelmiddeltemperatuur van 70 graden, is de bedrijfstemperatuur van de motor nog niet hoog genoeg om voldoende warmte aan de olie af te geven, zodat deze zijn ideale  toestand bereikt heeft ( viscositeit afhankelijk van olietemp..)
De motor geeft dus teveel energie af aan het koelmiddel om efficient, er blijft minder over om de olie op werktemperatuur te houden. Een koelmiddel van 85 a90 graden kan veel minder energie opnemen dan een koelmiddel van 70 graden.
Warmteverliezen worden berekend volgens:
Q=m*c*deltaT

Delta T is hier hoger, dus zal er (te) veel energie richting het koelmiddel stromen. Dit kan invloed hebben op de restwarmte, in het blok, waarbij het risico bestaat dat de smering van de motor niet goed verloopt.

Waarom zou er anders een thermostaat in het koelsysteem zitten?
Ten eerste om de motor sneller op te laten warmen
Ten tweede om als buffer te dienen bij hogere temperaturen dan 90graden; extra koelcapaciteit door systeemvergroting
Ten derde om de temperatuur van het koelmiddel op de ideale werktemperatuur te houden van ongeveer 85-90 graden.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Te lage watertemp???
« Reactie #20 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 13:26:38 »
En ik maar denken dat de olie opwarmt door de wrijving en daardoor ontstane hitte in het blok . Maar nu lees ik dat die opgewarmd wordt door de koelvloeistof .
Weer wat geleerd : nooit te oud om te leren om er maar weer eens een cliche tegenaan te gooien .
Had in mijn Ponton een temp meterke zitten en die had ik toch liever rond de 75 graden dan rond de 90 . Thermostaat of niet .
En bij die 75 graden koelvloeistof werd de olie toch warm genoeg .
Andere olie proberen misschien ?
Theorie is best leuk maar soms is de praktijk toch anders .
Bij mij tenminste ...




Offline tjeeke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 113
  • Geslacht: Man
Te lage watertemp???
« Reactie #21 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 13:59:10 »
Hey Martijn bedankt voor je verduidelijking.
Ik ga vanavond de temperatuursensor vervangen, wellicht geeft dat meer succes.

 -off- Blijkbaar kan Gert het niet laten om per forum te reageren, vandaar mijn PM richting Gert:

Beste Gert,

Je antwoord van vanochtend over de thermostaat irriteert me nogal.
Jij insinueerd dat ik hier op het forum mensen niet serieus neem.
Wie of wat geeft jou het recht om zo te oordelen over mensen.
Ken je het gezegde: Zoals de waard is, vertrouwd ie zijn gasten?
Zo, dat moest ik ff kwijt.

Succes en we spreken elkaar nog weleens op het forum of reallife.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Te lage watertemp???
« Reactie #22 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 14:28:02 »
Nog wat mogelijke oorzaken:
- Koelsysteem is wel goed ontlucht?
- Overdrukventiel in dop van koelvloeistofreservoir gaat te snel open, daardoor kan systeem niet voldoende druk opbouwen?

Alhoewel bovenstaande aandragingen eerder een te hoge temperatuur zullen veroorzaken.

En er staat mij ook nog iets bij van een afgebroken schotje oid in het thermostaathuis, vlak achter de thermostaat. Dus in het plastic huis.
Hier kan thermostaat gedeeltelijk open of dicht blijven staan.
Misschien is dit iets om naar te kijken?

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Te lage watertemp???
« Reactie #23 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 15:50:14 »
-off- Blijkbaar kan Gert het niet laten om per forum te reageren, vandaar mijn PM richting Gert:

Sorry maar het legd dus duidelijk aan je zinsopbouw die niet deugt in mijn ogen .
Mijn oprechte excuses dat ik het voor ABN aanzag en daaruit concludeerde dat je 3 antwoorden van evenzovele mensen naast je neer lag .
Dat je de essentie van mijn post niet snapte leg dus aan mijn interpretatie van de nederlandse taal die ik via dit forum verwoord .

Ik heb weer een hoop geleerd vandaag : struisvogelpolitiek , lange tenen gevoed door een verschil in taalopvatting en tussendoor ook nog eens iets over koelvloeistof en bedrijfstemperatuur .
Mijn dank is groot .
Ik , en ik heb vernomen via andere wegen dan dit forum , ook anderen hebben zich kostelijk vermaakt met je insinuatie dat ik insinueer terwijl ik gewoon constateer .
Nu de PM in het openbaar opduikt wordt er zeker en vast nog meer gelachen .


 -prut-

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Te lage watertemp???
« Reactie #24 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 19:31:40 »
ok mijn nederlands is ook weer op pijl

kan ik op mijn werk lekker duur doen met alle moeilijke woorden die er hier worden gebruikt

 :P  :P  :P
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Te lage watertemp???
« Reactie #25 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 19:57:53 »
ik zeg verkeerde thermostaat .deze kunnen in diverse temp schalen geleverd worden .en koelvloeistof van een benzine auto op 90 graden is te warm ,das goed voor diesel .
benzine werkt tussen de 75 a 85 graden .
je tempschakelaar van je ventilator dient dan in te slaan op 90 graden en uit te slaan op 80
bij diesel dus net zo maar dan op 95 in en 85 uit
olie dient tussen de 85 en max 110 te blijven .
wat ook nog kan is dat je thermostaat dus niet goed je bypass afsluit (lees wederom verkeerde thermostaat)

waardoor dus koude kachel.

zelfs vw original is bij mij miet heilig .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Te lage watertemp???
« Reactie #26 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 20:00:52 »
en breek me de bek niet los over koeling of olie ,zeg enkelt koegras voor motorolie (insiders weten meer).
de meesten weten niet eens dat cylinder 1 en 4 de koudste zijn en ,waarbij 1 de koelste  en 2 en 3 de warmste waarvan 3 de warmste .

en die plastic thermostaat huizen zuigen groots
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Te lage watertemp???
« Reactie #27 Gepost op: wo, 07 feb 2007, 22:44:16 »
ja.. Theorie sucks..

 -wanker-

beetje aanbeunen totdat je iets gevonden hebt dat werkt, dat is de goede manier -hitit-

Volg jij het vak Design of propulsion generation sytems maar. zal je een hoop duidelijk worden.


grootste bron van warmteontwikkeling is niet de wrijving in je blok hoor..

Een ontbranding van brandstof brengt heel wat meer warmte teweeg.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Te lage watertemp???
« Reactie #28 Gepost op: do, 08 feb 2007, 02:50:55 »
Topic auwhû stijl, I like.... :)

-off- Ondertussen start de V8 dagelijks probleemloos bij ( gemiddeld ) -25C en is de koeltemperatuur 95C als ik 10 min later op m'n werk arriveer....zonder kartonnetje voor m'n grill :D  -off-

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Te lage watertemp???
« Reactie #29 Gepost op: do, 08 feb 2007, 07:53:27 »
ja.. Theorie sucks..

 -wanker-

beetje aanbeunen totdat je iets gevonden hebt dat werkt, dat is de goede manier -hitit-

Volg jij het vak Design of propulsion generation sytems maar. zal je een hoop duidelijk worden.


grootste bron van warmteontwikkeling is niet de wrijving in je blok hoor..

Een ontbranding van brandstof brengt heel wat meer warmte teweeg.

Dus als je het niet met TU theorie onderbouwd dan beun je maar wat aan ? Zijn op de wereld dan een hoop beunhazen .
Klinkt als een afgestudeerde arts die zijn mening geeft over homeopatische middelen  :D