Auteur Topic: Houd échte klassieker belastingvrij!!  (gelezen 112926 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #240 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 17:26:48 »
Citaat

200 euro per jaar aan wegenbelasting voor een oldtimer kan ik kon wel missen. Heb ik liever dan andere verplichte hoge kosten.

zo is het maar net..

Kilometers vreten in een MRB vrije auto kost volgens mij geld --> met een kleinere zuinige auto heb je die paar tientjes per maand zo terugverdiend.
Ik hoop op een stukje coulance richting de eigenaren van klassiekers waarmee sporadisch gereden wordt vanuit liefhebberij. Als dat in de vorm van een xx-dagen pas is, vind ik het prima.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #241 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 18:47:02 »
o wat zou ik moeten onderhouden aan een micra op lpg? is verdomd weinig wat er stuk aan gaat hoor. Ding rijd nu al meer dan een jaar en het enige wat er gedaan is is bougies omdat we geen idee hadden wanneer die gedaan waren, en aan de kopjes te zien was dat lang geleden. Maar dat een lpg auto veel onderhoud nodig heeft is een fabeltje dat vooral de diesel rijders bedenken om maar te verdedigen dat diesel rijden voordeliger is(wat namelijk niet zo is, vooral niet als je belasting moet betalen)

En een oud hok dagelijks rijden brengt ook wel veel problemen met zich mee. En als er bij zo'n mercedes iets stuk gaat zijn onderdelen vaak best duur(bij elke mercedes zo) terwijl je voor een auto als een micra nooit heel veel kwijt kan zijn aan onderdelen. Ik denk dat je voor de prijs van alleen de voor remschijven en blokken van een mercedes de complete remmerij van een micra of iets in die geest kan vervangen. Maar dat zijn dingen die mensen altijd vergeten. Het blijft lang heel, maar als het dan stuk gaat kost het ook veel.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #242 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 19:11:18 »
En een diesel met een km-stand onder de 150000 km is niet te betalen. Daarna komt de turbo koppeling allerlei andere onderhoudt zaken. Ik koop liever een auto van na 1995 met een lage km-stand voor weinig en zet daar g3 in. Prima combinatie.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #243 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 20:53:06 »
Elke situatie is anders, iedereen heeft andere belangen (al dan niet financieel). Dus er heeft niemand gelijk of ongelijk :)
Als je, zoals bij ons, 30000 km per jaar rijdt dan wil/durf ik dat niet doen in een oud belastingvrij "lijk" van een auto.
Ik denk ook dat de kosten van zo'n (belastingvrije) auto niet zitten in de aanschaf maar in het onderhoud. Als je dus veel km rijdt dan heb je vanzelfsprekend ook meer onderhoud.
Wij rijden een nieuwe Golf om die reden, en krijgen 29 ct p km. inmiddels bijna 70000 km gereden en geen omkijken naar :)
En de aanschaf: mazzelen met beleggen -oops- :)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #244 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 20:57:23 »
Tja, als je 29 ct/km krijgt kun je ook wel een andere rekensom maken dan wanneer je alles zelf moet ophoesten natuurlijk?!

Maar inderdaad, dat probeer ik te zeggen: iedereen heeft andere belangen. Dus laten we vooral ophouden anderen te be/veroordelen...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #245 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 20:57:48 »
Even voor de discussie:

Er bestaat al jaren geen WEGENbelasting meer, het heet: Houderschapsbelasting, of Motorrijtuigenbelasting: Als je een auto BEZIT is dat kassa. Of je nu veel rijdt of helemaal niet. én vrijstelling van deze HOUDERSCHAPSbelasting is géén onherroepelijk recht: Staat ook zo in het briefje dat je krijgt: Je krijgt nu vrijstelling, maar die kan ook weer worden opgeheven bij wijziging van de wetgeving.

De grens is destijds gekozen bij 25 jaar omdat oudere auto's dan 25 jaar gezien werden als 'niet meer te vergelijken met normale auto, en het dus om een marginale groep liefhebbers/verzamelaars zou gaan.
De recentere discussie (verhoging naar 30 jaar) is ook enigzins hierop gericht: auto's gaan langer mee, zijn in de jaren 80 veel comfortabeler en betrouwbaarder geworden en het is ook voor de niet-liefhebber en niet-knakenjager 'normaal' geworden om met een oudere auto nog prima mee te komen. Géén misbruik van de regel (of regeling), maar de regeling moet gewoon aangepast aan de huidige stand der techniek (of eigenlijk: aan de stand der techniek uit de jaren 80).

De auto's die NU 25 jaar worden ('87er) zijn in verhouding nog veel , dan pak m beet 15 jaar terug ( '72 er ). Hoeveel Audi 50's of Polotjes 1 uit de jaren 70 zijn nog 'op en top' en geschikt voor dagelijks gebruik? Of een jaren 70 Volkswagen Passat??
Dus: Door de grens langzaam op te trekken wordt de uitwerking/gedachte die destijds bij de regeling hoorde weer enigzins hersteld.  (Huidige wetgeving is hierop nog steeds gebasseerd he? Het regeerakkoord is nog niet in feitelijke wetgeving met goedkeuring door de 2e en 1e kamer geloodst).

Misbruik/Gebruik: Ik vind niet dat je mag spreken van misbruik in de zin van 'illegale activiteiten',. dat de regelgeving gebruikt wordt om goedkoper te rijden, en dat men daar wat aan wil doen: daar kan ik mij wel in vinden. Dat was immers niet de bedoeling geweest van de wetgeving.


Of de economische omstandigheden er nu wel of niet voor zorgen dat mensen 'gebruik' en/of 'misbruik' willen/moeten maken om mobiel te blijven? Tja. dat staat denk ik los van de discussie; Ik durf wel te stellen dat t rijden in een (import!) 3L lupo goedkoper zal zijn dan een oude (import!) MercedesBenz W123 diesel. En dat je dan niets in een Lupo kunt meenemen en in een MB wel: Dat doet er wat mij betreft dan niet toe: van A naar B (huis naar werk) kom je met allebei.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #246 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 21:06:32 »
Klasse Gerrit -thumbsup-

Oh jah, even een doordenkertje over dat "wijzen" naar anderen:
Als je met je hand een "wijzende" beweging maakt  (met je wijsvinger vooruit, zodat je iemand aanwijst zeg maar), kijk dan eens hoeveel vingers er naar jezelf wijzen -naughty-

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #247 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 21:42:32 »
Jeetje

Ik ben geen tegenstander van LPG of voorstander van diesel

Beiden veel ervaring mee, maar zeggen dat een oude bv mb w123 duur is in onderhoud of onderdelen duur zijn, check zoiets eerst voordat je het zegt, onderdelen voor die mb hokken zijn eigenlijk verdomd goedkoop.
Een LPG auto heeft zeker meer onderhoud nodig, alleen ook die hoef je niet uit te voeren, zoals je al meld bougies, wel verstandig om die delen te vervangen zeker bij een LPG auto.

Lupo 3L goedkoper dan een mb w123 in gebruik, zeker zolang je er niets aan hebt al helemaal.
Maar in aanschaf duur dus duurt een voor je dat verschil merkt.

Dat gezegd, daar gaat het hier niet om,


De regeling zoals ie was gaf de mogelijkheid belasting te ontduiken en goedkoop je te kunnen verplaatsen...

Dat is geen misbruik geweest maar ook niet helemaal netjes.

Ik vind de oplossing van een 60 dagen kaart best netjes. Maar vind dat dan de verzekering ook maar 60 dagen geldig hoeft te zijn en dus ook veel goedkoper moet dan.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #248 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 21:49:26 »
Realiseer je dat de huidige oldtimerverzekering er al vanuit gaat dat je weinig rijdt....

Offline Sancho

  • L86C-0206
  • Non-Register lid
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Robert de Vries
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #249 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 21:57:24 »
Idd, dat kun je vantevoren aangeven bij het afsluiten (ik tenminste wel; 5000 / 7500 / 10000 km/jaar als ik mij niet vergis)

Dus de verzekeringsmaatschappijen houden er wel enigszins rekening mee dat er (redelijk) veel mee gereden wordt-dunno-
Eindhovuh de gekste

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #250 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 22:08:49 »
ik mag 8500 km per jaar rijden d8 ik

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #251 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 22:21:54 »
Klopt maar je verzekerd je wel verplicht voor 365 dagen


En dat is dan lekker nutteloos (relatief natuurlijk)





Maar ook met die 60 dagen kaart zit ik met de vraag, mag je dan bijvoorbeeld wel je auto aan de weg zetten?
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #252 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 22:25:33 »
Volgens mij niet in het zicht en niet op de openbare weg

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #253 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 23:48:41 »
Zeker niet als de verzekering die dag niet geldig is, natuurlijk?!
Er zijn ook klassiekerverzekeringen zonder km-beperking, hoor...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #254 Gepost op: zo, 11 nov 2012, 23:50:06 »
tja. wie zal het zeggen. zo ver ik weet is er nog niet eens officieel een voorstel.
je mag er echter denk ik wel vanuit gaan dat men er van uit gaat dat stallen niet op de openbare weg plaatsvindt.
nog los van de vraag wat dan gebeurt als er iets met de auto gebeurt (diefstal, schade enz)

@ geert: klopt. kost me welgeteld 30,- extra per jaar  :)