Even voor de discussie:
Er bestaat al jaren geen WEGENbelasting meer, het heet: Houderschapsbelasting, of Motorrijtuigenbelasting: Als je een auto BEZIT is dat kassa. Of je nu veel rijdt of helemaal niet. én vrijstelling van deze HOUDERSCHAPSbelasting is géén onherroepelijk recht: Staat ook zo in het briefje dat je krijgt: Je krijgt nu vrijstelling, maar die kan ook weer worden opgeheven bij wijziging van de wetgeving.
De grens is destijds gekozen bij 25 jaar omdat oudere auto's dan 25 jaar gezien werden als 'niet meer te vergelijken met normale auto, en het dus om een marginale groep liefhebbers/verzamelaars zou gaan.
De recentere discussie (verhoging naar 30 jaar) is ook enigzins hierop gericht: auto's gaan langer mee, zijn in de jaren 80 veel comfortabeler en betrouwbaarder geworden en het is ook voor de niet-liefhebber en niet-knakenjager 'normaal' geworden om met een oudere auto nog prima mee te komen. Géén misbruik van de regel (of regeling), maar de regeling moet gewoon aangepast aan de huidige stand der techniek (of eigenlijk: aan de stand der techniek uit de jaren 80).
De auto's die NU 25 jaar worden ('87er) zijn in verhouding nog veel , dan pak m beet 15 jaar terug ( '72 er ). Hoeveel Audi 50's of Polotjes 1 uit de jaren 70 zijn nog 'op en top' en geschikt voor dagelijks gebruik? Of een jaren 70 Volkswagen Passat??
Dus: Door de grens langzaam op te trekken wordt de uitwerking/gedachte die destijds bij de regeling hoorde weer enigzins hersteld. (Huidige wetgeving is hierop nog steeds gebasseerd he? Het regeerakkoord is nog niet in feitelijke wetgeving met goedkeuring door de 2e en 1e kamer geloodst).
Misbruik/Gebruik: Ik vind niet dat je mag spreken van misbruik in de zin van 'illegale activiteiten',. dat de regelgeving gebruikt wordt om goedkoper te rijden, en dat men daar wat aan wil doen: daar kan ik mij wel in vinden. Dat was immers niet de bedoeling geweest van de wetgeving.
Of de economische omstandigheden er nu wel of niet voor zorgen dat mensen 'gebruik' en/of 'misbruik' willen/moeten maken om mobiel te blijven? Tja. dat staat denk ik los van de discussie; Ik durf wel te stellen dat t rijden in een (import!) 3L lupo goedkoper zal zijn dan een oude (import!) MercedesBenz W123 diesel. En dat je dan niets in een Lupo kunt meenemen en in een MB wel: Dat doet er wat mij betreft dan niet toe: van A naar B (huis naar werk) kom je met allebei.