Auteur Topic: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!  (gelezen 120179 keer)

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #495 Gepost op: zo, 21 nov 2010, 15:37:21 »
Lijkt me sterk dat het dat rubber ringetje is onder die sluit moer van je schokker..
Die kan nooit zo bewegen dat tie geluid maakt toch?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #496 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 14:17:15 »
het topic stroomt over van de reacties... NOT, heb ik veel aan ja...  -dots-

@JJ: het getik komt volgens mij van de toplager (heb ik tijdens het rijden nog niet gehoord ook)

van dat rubbertje denk ik, dat dr rare wrijvende geluiden komen. Als ik rij. Of als ik de auto aan die kant optil.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #497 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 14:38:19 »
het topic stroomt over van de reacties... NOT, heb ik veel aan ja...  -dots-


Wat is je specifieke vraag? Op basis van jouw omschrijving kan ik er niet veel mee. Het komt op mij over alsof je hebt gekeken maar niets hebt gevonden --> verder kijken dus -klus-
Zoveel speling kan niet kloppen, grote kans dat er iets is versleten of niet goed zit... De wielophanging stap voor stap nalopen om te kijken of alles goed vast zit en of alle rubbers van de ophanging nog heel zijn lijkt me een goed begin.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #498 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 16:00:53 »
Alle moeren en bouten zijn op moment aangedraait. Gekke topmoertjes heb ik nog een klap na gegeven.
rubbers van de draagarm zijn nog heel, niet poreus/uitgedroogd of gescheurt.
Speling komt vanuit boven. kan de veerpoten op en eer bewegen, maar ik vermoed dat dit hoort (beide veerpoten hebben dit) en de rechter kan ik ook heen en weer bewegen. Zoals ik al zei. ik zie daarbij de topmoeren in de motorruimte bewegen. Vermoed dat dat komt doordat ik een tijd zonder centreerringen heb gereden, en die gewoon kapot getrilt is (ding was nieuw, maar het kan ook een fabricagefout zijn)

Het geluid is niet afkomstig van de veren (klinkt heel anders) maar ik heb het idee dat het van dat rubbertje komt wat ik tussen de schokdemper en die grote afsluitende dop heb laten zitten. Het klinkt wrijvend.

Ik hoor het zowel als ik de auto aan het spatbord optil als dat ik rij, als dat ik de auto heb opgekrikt en ik laat m zakken (het geluid komt zowiezo van de veerpoot af)

Ik merk geen spelingen op de stuurstangen of op de fuseekogel, hiervoor heb ik met het wiel bewogen in verschillende richtingen (zoals bij de apk zegmaar) Maar niets van speling kunnen ontdekken daarmee (ook niet met ingedraait stuur)

Van de speling merk ik tijdens het rijden (nog) niets. Ik heb vooral last van dat wrijvend geluid.

De methode die jaap in een ander topic stelde: draagarmen een paar slagen los draaien, auto weer op wielen en dan weer aandraaien) heb ik nog niet gedaan, ivm de beperkte ruimte (moeren zitten aan de cockpitkant, waar ik dus niet bij kan als de auto op wielen staat, want ik krijg er nouwelijks een krik onder, dus laat staan mijn armen of hoofd, oprijbokken, een 4koloms brug of een smeerkuil, zouden uitkomst kunnen bieden, maar daar heb ik de mogelijkheden niet voor)
Ik heb zelf ook niet het idee dat het daaraan ligt. Ik hoorde het eerst niet, de eerste tijd na het verlagen heb ik er geen last van gehad. Ik hoor t nu ook als ik de muziek aan heb staan, en dat had ik voorheen ook, en dan was er niks te horen.
Als je je voeten gewoon recht op de grond hebt staan aan de bijrijderskant, dan voel je t ook trouwens.

Mijn concrete vraag is, waar het aan kan liggen, of zit ik met mijn vermoeden goed?
En ja ik weet dat het lastig is om met een tekst een geluid uit te leggen, maargoed, ik heb t zo uitgebreid mogelijk verteld, en krijg er dan eigenlijk geen reacties op, dat vind ik dan vreemd...

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #499 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 16:15:30 »
Verlaagde auto + wrijvende geluiden = aanlopen

Check de zijkanten van je banden en de randjes aan de binnenkant van je spatborden.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #500 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 16:56:16 »
Weet je zeker dat het toplager goed is, ook omdat je eerder al over geluid sprak:


vandaag bij richard de lagers erin laten zetten, en gelijk de veerpoten compleet gemonteerd.

1 kant geeft geluid bij het draaien, maar weet nog niet of dit t lager is, of dat de naaf niet helemaal goed geklemt zit. Ik hoop dat t laatste het geval is.
Moet wel zeggen dat de lagers die erin zaten 1 ervan ook zo'm geluid maakte. goed kans dat dat dezelfde poot was overigens (niet op gelet)


En als je denkt dat het rubbertje in de schokdemper de boosdoener is, kun je daar eerst naar kijken (mogelijke oorzaken afstrepen)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #501 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 16:57:22 »
goed het komt van rechtsvoor . bouten vast draaien met moment sleutel op oudere onderdelen ,ben ik geen fan van ,het moet vastzitten en dan draai ik het wel zelf vast .

fuseekogel hoeft geen speling te hebben ,maar de fusee pen kan dan waarschijnlijk wel iets op en neer wippen in het bevestigingsgat (ja ik spreek uit ervaring )waardoor er een tikkend geluid te horen is .
stuurkogel kan ook iets speling hebben wat je hoort .
toplager is in opogekrikte toestand los en heeft dus dan altijd speling .

het gleuf moertje kan iets losdraaien tijdens het vast draaien van de topmoer .

wat ookkan is dat je de moer van je schokdemper op je veerpoot niet vergenoeg hebt aangedraaid ,dan gaat de schokbreker ook rammelen .

 en last but not least ,hoe is je wiellager ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #502 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 16:59:05 »
en een toplager welke stroef loopt (lees kapot) geeft een knappend geluid tijdens sturen doordat de veer verspringt .

en zitten de 2 bouten in je rechter scherm welvast die je stabi steun vasthouden (dop 17)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #503 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 17:14:22 »
fuseekogel hoeft geen speling te hebben ,maar de fusee pen kan dan waarschijnlijk wel iets op en neer wippen in het bevestigingsgat (ja ik spreek uit ervaring )waardoor er een tikkend geluid te horen is .

Check! Heb ik op het moment in de 205 na het vervangen van de aandrijfas...

Veereind in uitsparing veerschotel kan ook een heel naar geluid geven.

Kortom: er zijn (nog) teveel mogelijkheden om digitaal een oordeel te kunnen vellen, nadere inspectie is/lijkt vereist.

Succes!  -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #504 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 20:08:14 »
goed het komt van rechtsvoor . bouten vast draaien met moment sleutel op oudere onderdelen ,ben ik geen fan van ,het moet vastzitten en dan draai ik het wel zelf vast .
Alles is op moment aangedraait, op de topmoer met gleuf na, die is aangedraait en vervolgens met een schroevendraaier nagetikt. Heb m vant weekend nogmaals nagetikt, en toen draaide ik eerder de schokdemper mee.
Citaat
fuseekogel hoeft geen speling te hebben ,maar de fusee pen kan dan waarschijnlijk wel iets op en neer wippen in het bevestigingsgat (ja ik spreek uit ervaring )waardoor er een tikkend geluid te horen is .
stuurkogel kan ook iets speling hebben wat je hoort .
toplager is in opogekrikte toestand los en heeft dus dan altijd speling .
Het geluid waar ik last van heb is niet het tikken, maar het wrijvende/wringende geluid. Dat komt niet continu voor, maar vooral bij in/uitveren van de auto.
Stuurkogel is gecontroleerd, en geen speling kunnen ontdekken.
toplagers: ik ging er al vanuit dat de beweging op en neer vrij normaal is (beide kanten) maar ik vind het vreemd dat 1 kant dan ook heen en weer kan bewegen.
Toplagers zijn nieuw. over de lager waar ik eerder in het topic over sprak, was het wiellager, maar dat geluid was weg toen de aandrijfassen op de auto zaten (vorige lagers had ook 1 kant het zo)

Citaat
het gleuf moertje kan iets losdraaien tijdens het vast draaien van de topmoer .
Hmm, nog niet aan gedacht, maar ik zou het vreemd vinden, gezien ze beiden dezelfde kant opdraaien. Heb deze moertjes nagetikt toen de auto op de wielen stond trouwens.

Citaat
wat ookkan is dat je de moer van je schokdemper op je veerpoot niet vergenoeg hebt aangedraaid ,dan gaat de schokbreker ook rammelen .
Waar ik geen last van heb is rammelen. Die moer is behoorlijk strak aangedraait door richard.

Citaat
en last but not least ,hoe is je wiellager ?
Net vervangen, maar het is voornamelijk bij het in en uitveren van de auto te horen het geluid. Gezien de auto zo stuitert is het regelmatig te horen tijdens het rijden. Het is alleen geen repeterend geluid, dus het is er niet constant, of op een bepaalde manier van sturen ofzo. Enkel bij het in en uitveren hoor je het, en dus ook als ik de auto optil of induw.

@steilheck: dat klinkt anders, heb ik met de vorige set velgen (en huge ass banden) last van gehad, en met zwaar insturen hoor ik t ook aanlopen. Nee zo klinkt het niet. Vooral niet omdat het in zowel in als uitveren te horen is.

Dat stukje rubber tussen de afsluitende moer en de schokdemper zou het imo best kunnen zijn. Maar daarvoor moet ik m losdraaien, en daarvoor heb ik toch weer veerspanners nodig? of hoe zit dat?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #505 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 21:50:47 »
spuit je draagarm rubbers eens in en ook je stabi rubbers met wd40 , is het geluid dan weg ,weet je waar het zat
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #506 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 21:53:13 »
ok, gaan we doen!, had ik nog even niet aan gedacht.

maar als t dan niet meer te horen is, is dat natuurlijk geen echte oplossing, Wat kan ik dan het beste doen?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #507 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 21:58:48 »
dan is het al gevonden ,dan zit er een bus los in 1 van je rubbers (heb je gelijk een excuus om pu bussen te plaatsen )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #508 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 22:02:06 »
hmm, bus los, wist geneens dat dat kon (in de zin van, die moeten toch kunnen bewegen ten opzichte van elkaar?

Nja pu bussen, of dat nodig is? nja, das latere zorg.

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Project [ FZ-ZF-50 ]witte 2f Coupé!
« Reactie #509 Gepost op: ma, 22 nov 2010, 22:12:35 »
zou het wel bij een rubber zoeken inderdaad, eentje die op spanning staat of gewoon droog is