Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 100633 keer)

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #165 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 10:02:21 »
Wie is er nu kinderlijk ?
JIJ...


 
Dát is kinderachtig...
kinderachtig is post verwijderen terwijl iets gewoon te bestellen is, of je aangevallen voelen terwijl het niet tot JouW gericht is..
Rutger is niet de enigste hier die kant nog wel raakt -nana-




sorry dat moest er effe uit want het lijkt hier wel een school waar men mekaar gaat corigeren terwijl de andere ook niet altijd de waarheid vertellen!!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #166 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 10:20:55 »
Zoals gezegd: erg prettige ervaringen met RainX. Om het voordeel te behouden (zelfs tijdens stortbuien hoef je nauwelijks te wissen als je het goed aanbrengt) moet je het wel ongeveer iedere 3 weken herhalen. Maar dat kan dan mooi samen met een algeheel spongebath, toch?


Ik ga het even voorstellen zo aan m'n  dame  :) .
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #167 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 10:47:22 »
 :)

Mooi topic is dit!

Echter ben ik niet van plan om de dynamica van mn auto zo aan te passen dat ik met het dichtplakken van de wielkassen etc. ga beginnen, dat gaat me persoonlijk te ver. Onderkant van platen voorzien of de grill (dat verandert weinig aan de looks van de auto) is dan weer wat voor te zeggen.

Af en toe ben ik mijn verbruik ook aan het bijhouden. Gewoon voltanken, km noteren, rijden, weer voltanken en aan de hand van de tankbon ongeveer het verbruik berekenen :) Het kan inderdaad flink wat schelen op een tank, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik een zware rechtervoet heb haha.

Momenteel loop ik stage in Dedemsvaart (70km van Zuidlaren waar ik woon).. dus 140 per dag. Het is zowat allemaal snelweg, dus een 5bak zou wellicht idealer zijn voor minder toeren.. ik ga namelijk geen 90 achter een vrachtwagen hangen op de snelweg.. dat kost me teveel tijd (en tijd is tenslotte ook geld!)

Maargoed, 110-120 is een prima snelheid en daarmee haal ik redelijke verbruikcijfers. Zal het binnenkort weer eens meten, en daarna eens mijn vorm van hypermillen gaan toepassen: Antenne in, flink wat bar in de bandjes, en goed anticiperen op het verkeer.

Mijn NZ is al een stuk zuiniger dan de HZ, maar ben benieuwd wat het me gaat opleveren... binnenkort ook die pepperpots maar weer eens onder de auto vandaan halen, aangezien die het verbruik ook dramatisch naar beneden halen.  :)

Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #168 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 11:00:09 »
Daarnaast heeft de Golf van mn ouders ook zo'n mooie verbruiksmeter.

1.4 TSI heeft een gecombineerd verbruik van 6,2 liter op 100 km. over 14.000km ofzo :) Prima score in mijn ogen want het is best een zware auto. Ik rij er redelijk veel in, en ik maak er altijd weer een sport van om van die 6,2 liter richting de 6,1 liter te gaan hehe. (Gevalletje bewustwording) als die meter er niet in zat was het waarschijnlijk een gevalletje "gas erop" geweest.. zoals het vaak in de Polo gaat  -sturen-

Verbruiksrecords met de Polo tot nu toe:

1.0 HZ, Polo Sedan (met achterspoilert voor de downforce :P), standaard bandenmaat 155/70/R13 op roadhog zomerbanden, en 60/40 verlaging:
Meest onzuinig: 1 op 9,2 ongeveer
Meest zuinig: 1 op 12,9 -oops-, moet veel beter kunnen

1.3 NZ Polo Coupe, momenteel op 175/50/R13, ook wel op origineel VW Lmv 165/65/R13 of stalen velgen met winterbanden 155/70/R13 (verschilt nog wel eens hehe),
Meest onzuinig: jaaaa... volgens mij nog niet beneden de 1 op 10 gekomen  -dunno-
Meest zuinig: 1 op 15,8 een keer gehaald  -thumbsup- vond ik redelijk netjes van mezelf

nou moetik ook bekennen dat ik een stuk zuiniger ging rijden nadat de 1.0HZ groot onderhoud had gehad (nieuwe bougies, kabels, verdelerkap, rotor, benzinefilter etc.) toen kon ik ineens tussen de 1 a 1,5 km meer halen op een liter :D

Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #169 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 11:23:37 »
misschien deze velgjes op de polo monteren? bij hoge snelheden klappen de velgen uit om een dicht vlak te creeeren.  -hitit-
(wel wat groot voor een polo)

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10432853/__Voorbode_grote_Peugeot__.html?p=19,1

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #170 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 11:29:48 »
Zijn de wielkassen meteen al goed vol  -thumbsup- -uitlachen-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #171 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 11:35:14 »
Onderhoud is belangrijk!

Bij de Mini 1.6 16v;

voor grote beurt (erg vies luchtfilter, slechte contacten tussen 2 bougiekabels en bobine, 50.000km oude bougies)   = gem. 7,1ltr/100km
na grote beurt (Green filter, geborstelde contacten, nieuwe bougiekabels, nieuwe NGK platinum bougies) = gem. 6,8 ltr/100km

Gemeten volgens boardcomputer, geverifieerd door verbruik over 2x500km te loggen, redelijk betrouwbaar. Nu nog chippen, dan wordt de motor volgens gegevens nog zuiniger, als je je rechtervoet weet te beheersen. -dj-. Daar helpt de boardcomputer wel bij.



Ik heb voor de polo1(f) coureurs nog wel een gratis 1f grille liggen om te 'ecomodden' :)  
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #172 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 11:41:18 »
 -thumbsup-

Chippen werkt ook zeker, een maat van me heeft een Caddy 1.9TDI met DSG.. voor het chippen was het gem. verbruik 7.2 liter op 100 KM geloof ik  -dunno-, tegenwoordig haalt hij iets van 6.8 op 100 KM :)

Vanaf aanstaande donderdag ga ik helemaal op brandstof besparen..
Een goede vriend van me gaat stage lopen in Emmen en aangezien ik dezelfde kant op moet gaan we proberen te carpoolen  :), ben ik wel 10 a 15 min. langer onderweg per dag, maar het zou ons per persoon 100 euro in de maand schelen ongeveer :D

Die kan ik als student zijnde wel goed gebruiken.  
Enigste "nadeel" is dat ik tot Emmen mee moet rijden in een Golf 3  -boehoe-  -uitlachen-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #173 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 12:23:47 »
hoezo zijn peperpots slecht voor het gebruik?
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #174 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 13:46:15 »
Noujah die pepperpots opzich misschien niet, maar daar zitten yokohama 175/50/13 banden onder en die hebben nogal wat rolweerstand.. (heb ik het idee).. rij in ieder geval zuiniger met die 165/65/13 velgen + banden
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #175 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 14:03:58 »
ok dat is natuurlijk anders. Ik dacht dat de velgen de schuld kregen. Heb ik namelijk geen last van, dat de auto minder zuinig is met peperpotjes
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #176 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 14:59:39 »
Ligt ook aan wat voor kruiden erin zitten hè, je hebt ook racepeper. Ga je gewoon van aan de race  -uitlachen-  -naughty-.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #177 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 15:01:16 »
 uitlachen2
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #178 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 17:57:21 »
Wat vandaag door mijn hoofd speelde: stoplicht rood.

Direct in zijn vrij en uitrollen of alleen voetje van het gas: welke van de twee heeft het minste brandstofverbruik?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #179 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 18:00:27 »
Wat vandaag door mijn hoofd speelde: stoplicht rood.

Direct in zijn vrij en uitrollen of alleen voetje van het gas: welke van de twee heeft het minste brandstofverbruik?

Alleen voetje van het gas. Als je hem in zn vrij laat uitrollen moet hij stationair draaien=brandstof. Als je gas los laat hoeft hij juist niks in de spuiten=minder brandstof. Verder is het ook veiliger ook uit te laten rollen in de versnelling, omdat je niks kan als hij in zn vrij staat -thumbsup-
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit