Even over uitrollen en injectie:
Injectie:
Een injectiemodelletje spuit niets in als er geen vraag is: Uitrollen met gaslos = gesloten gasklep. Bij gesloten gasklep spuit de injectie alleen in om het toerental op stationair te houden: Zolang je, in een versnelling, uitrolt zonder gas te geven, blijft het toerental ruim boven stationair toerental, en in inspuiting niet nodig. 0 verbruik.
Carb:
Een carburateur kan niet ruiken wat het toerental is, of er wordt uitgerold of dat de motor stationair draait. Uitrollen met gaslos = gesloten gasklep. Er blijft echter gewoon (een beste bak) onderdruk heersen, dus de stationair regeling ( sproeiertje ) zuigt gewoon lucht(mengsel) aan. Door het hoge toerental wordt er zelfs behoorlijk gezogen aan de stationair sproeier: meer dan bij stationair toerental. Dus, bij uitrollen met een carb -> Gaslos, koppeling in => motortoerental daalt naar stationair en verbruik = minimaal (dus niet nul).
Je doet wel aan 'free-wheelen', bij ingetrapte koppeling, want de auto rolt zo minder gecontroleerd door.... Onder winterse omstandigheden niet proberen
Gaslos, Koppeling in, Contact uit, motor stil-> 'free-wheelen' met motor uit => Ja, rembekrachtiger valt na enkele seconden pedaaldruk al weg, bij onslim gebruik (sleutel uit contact) kan het contactslot erop springen, en de controleerbaarheid van het voertuig wordt minder: Niet echt aan te raden, tenzij je weet wat je doet en je toch al geen rembekrachtiging hebt
Heeft alleen nut dus bij een carb motor,.
Overigens: in Duitsland is het een belastingtechnisch verantwoorde sport om carburateurs om te bouwen naar een stationair-afslag-regeling: Elektronisch wordt bepaald of de stationairsproeier moet werken of niet (toerental geregeld) en deze 'apparaatjes' zorgen er dan voor dat je, bij uitrollen met gaslos géén benzine verstookt. Destijds leverde zo'n 'anlage' enige korting op de motorrijtuigenbelasting op (in Duitsland).
Carb -> standaard, webers, motorfiets: Allemaal van het zelfde laken een pak: Bij gaslos uitrollen zorgt de stationair-regeling altijd voor enig verbruik.