Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 100622 keer)

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #195 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 08:26:46 »
@ Rapido:

Tijd om binnenkort een bluemotion plaatje te monteren  :)

Zeer net verbruik!  -hitit-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #196 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 09:15:05 »
Even over uitrollen en injectie:

Injectie:
Een injectiemodelletje spuit niets in als er geen vraag is: Uitrollen met gaslos = gesloten gasklep. Bij gesloten gasklep spuit de injectie alleen in om het toerental op stationair te houden: Zolang je, in een versnelling, uitrolt zonder gas te geven, blijft het toerental ruim boven stationair toerental, en in inspuiting niet nodig. 0 verbruik.

Carb:
Een carburateur kan niet ruiken wat het toerental is, of er wordt uitgerold of dat de motor stationair draait. Uitrollen met gaslos = gesloten gasklep. Er blijft echter gewoon (een beste bak) onderdruk heersen, dus de stationair regeling ( sproeiertje ) zuigt gewoon lucht(mengsel) aan. Door het hoge toerental wordt er zelfs behoorlijk gezogen aan de stationair sproeier: meer dan bij stationair toerental. Dus, bij uitrollen met een carb -> Gaslos, koppeling in => motortoerental daalt naar stationair en verbruik = minimaal (dus niet nul).

Je doet wel aan 'free-wheelen', bij ingetrapte koppeling, want de auto rolt zo minder gecontroleerd door.... Onder winterse omstandigheden niet proberen :)

Gaslos, Koppeling in, Contact uit, motor stil-> 'free-wheelen' met motor uit => Ja, rembekrachtiger valt na enkele seconden pedaaldruk al weg, bij onslim gebruik (sleutel uit contact) kan het contactslot erop springen, en de controleerbaarheid van het voertuig wordt minder: Niet echt aan te raden, tenzij je weet wat je doet en je toch al geen rembekrachtiging hebt  -naughty- :)  Heeft alleen nut dus bij een carb motor,.

Overigens: in Duitsland is het een belastingtechnisch verantwoorde sport om carburateurs om te bouwen naar een stationair-afslag-regeling: Elektronisch wordt bepaald of de stationairsproeier moet werken of niet (toerental geregeld) en deze 'apparaatjes' zorgen er dan voor dat je, bij uitrollen met gaslos géén benzine verstookt.  Destijds leverde zo'n 'anlage' enige korting op de motorrijtuigenbelasting op (in Duitsland).

Carb -> standaard, webers, motorfiets: Allemaal van het zelfde laken een pak: Bij gaslos uitrollen zorgt de stationair-regeling altijd voor enig verbruik.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #197 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 09:18:25 »
Overigens: in Duitsland is het een belastingtechnisch verantwoorde sport om carburateurs om te bouwen naar een stationair-afslag-regeling: Elektronisch wordt bepaald of de stationairsproeier moet werken of niet (toerental geregeld) en deze 'apparaatjes' zorgen er dan voor dat je, bij uitrollen met gaslos géén benzine verstookt.  Destijds leverde zo'n 'anlage' enige korting op de motorrijtuigenbelasting op (in Duitsland).

Grappig, zo'n "Anlage" heb ik nog liggen, want ooit in Duitsland voor € 1 (Ebucht) een HH gekocht met zo'n apparaatje eraan (dacht toen in al mijn onwetendheid nog dat ik een GK gekocht had met compjoeter :D)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #198 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 09:20:09 »
hmmm.... ook info over die belastingtechnische sport of de duitse benaming hiervoor?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #199 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 09:20:45 »
@ GG. voor 1,- neem ik die wel van je over  :D :D :D

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #200 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 09:25:19 »
€1 en een kantelbrug? -dunno-
Ik zal er even over nadenken.....





Nèh, toch maar niet! -nana-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #201 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 09:42:34 »
1 opmerking over het uitvallen van de rembekrachtiger. Bij motor uit. Dat doet hij niet als je de motor uit zet maar de koppeling niet bedient. Dan blijf je namelijk toeren maken dus is er onderdruk in je inlaat en dus werkt je rembekrachtiger.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #202 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 09:48:50 »
als je je koppeling niet intrapt blijft hij ook gewoon draaien maar zet je alleen je ontsteking uit, in het geval van een mechanische brandstofpomp blijf je dan dus gewoon verbruik houden..

wat jij omschrijft is de tunnel knal truc, bij het inrijden van de tunnel contact uit, halverwege weer aan en BAM die bumperklever neemt ineens wel afstand (of je uitlaat ligt eraf...)

dus heeft voor hypermiling geen zin zolang je de koppeling niet intrapt.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #203 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 10:10:56 »
€1 en een kantelbrug? -dunno-
Ik zal er even over nadenken.....





Nèh, toch maar niet! -nana-

# kantelbrug: PM

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #204 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 10:30:07 »
Netjes, netjes!

Ik ben gisteren even aan de gang gegaan met de Polo 2f Bluemontion  -klus-, zei het met wat hobbeltjes in de weg. Zo kwam ik er weer even achter dat van de twee setjes van vier banden er eigenlijk niets meer goed was of wat niet meer bij elkaar paste. Verder is m'n wagen één grote benden en door het wisselen van enkel de voorbanden ook nóg lelijker geworden dan ze al was! Mijn nieuwe wieldoppen (Hanf) was ik vergeten mee te nemen en staan dus nog niet op de foto. Vandaag of morgen ga ik 'm vol tanken en dan gaan we zien  :) .

Verder heb ik zoals je ziet m'n grill gedeeltelijk afgeplakt. Standaard zitten er al een aantal sleuven dicht, die heb ik dus 'veilig' af kunnen plakken en een stukje heb ik open gelaten. De gaten in de bumper laat ik voorlopig nog lekker open.

- - to do - -

- econometer aansluiten
- achterwielen wisselen en bedekken
- bodem glad maken
- auto wassen  -uitlachen-
- bandjes regelen

btw. 155/70/13 zat er op de lichtmetaaltjes, op de fox velgjes zit 145/80/13. Ik ben nu even aan het kijken voor 4 nieuwe bandjes, als ik nieuwe doe inclusief monteren ben ik zo 160 euro verder, minstens. Op MP heb ik ook twee advertenties gevonden waar ik wat mee zou kunnen. Verder stuurt de wagen weer heel anders en trekt wat heeeeeel lichtjes naar rechts  -boehoe- .






Foto's!

'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #205 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 10:46:16 »
ook je achterbank en reservewiel er al uit gemikt en alle andere overbodige dingen als een hoedenplank en eventuele troep uit de koffer?
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #206 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 11:05:45 »
Staan de ruitenwisserarmen toevallig zo, of staan ze altijd zo, en kan je ze nog wat verder naar beneden stellen? De grill kan je best helemaal dicht tapen: in de bumper zitten nog gaten zat, en mocht je zien dat ie toch boven de 90'graden uitkomt, trek je de tape er zo vanaf.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #207 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 11:18:47 »
btw. 155/70/13 zat er op de lichtmetaaltjes, op de fox velgjes zit 145/80/13. Ik ben nu even aan het kijken voor 4 nieuwe bandjes, als ik nieuwe doe inclusief monteren ben ik zo 160 euro verder, minstens. Op MP heb ik ook twee advertenties gevonden waar ik wat mee zou kunnen. Verder stuurt de wagen weer heel anders en trekt wat heeeeeel lichtjes naar rechts  -boehoe- .

Vredestein in de maat 145/80/13 = 33 euro p/s exclusief montage  :)

Conti ECO contact  -hitit-  -uitlachen-.. = 41 p/s excl. montage
« Laatst bewerkt op: vr, 02 sep 2011, 11:20:42 door Vinkees »
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #208 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 12:39:04 »
en die contis zijn trouwens echt goede banden. Vind ik.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #209 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 12:47:17 »
Qua "eco" eigenschappen wel, vind ze wel lawaaiig (hardere rubbersamenstelling = minder rolweerstand?).. heb ze onder de Panda gehad, ruim 45.000km mee gereden.

Daarna ben ik overgestapt op Uniroyal banden, op aanraden van de bandenboer (stiller, slijtvast en betere grip bij nat weer). niet onbelangrijk =  ze waren ook nog eens goedkoper:)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983