Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 100624 keer)

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #180 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 18:00:47 »
Mij altijd verteld: Carb motor > in de vrij, injectie motor > voet van het gas.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #181 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 18:06:59 »
Alleen voetje van het gas. Als je hem in zn vrij laat uitrollen moet hij stationair draaien=brandstof. Als je gas los laat hoeft hij juist niks in de spuiten=minder brandstof. Verder is het ook veiliger ook uit te laten rollen in de versnelling, omdat je niks kan als hij in zn vrij staat -thumbsup-
Mij altijd verteld: Carb motor > in de vrij, injectie motor > voet van het gas.

En dat weten de motorfiets carbs ook?  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #182 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 18:19:06 »
dus wat is het nu met mijn carbje. van het gas of in de vrij?  -dunno-

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #183 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 18:22:07 »
Mij altijd verteld: Carb motor > in de vrij, injectie motor > voet van het gas.

Volgens mij geldt dat meer voor 2-takt vs. 4-takt ivm de smering? Of haal ik nu weer iets door mekaar -dunno-
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #184 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 19:00:44 »
Volgens mij geldt dat meer voor 2-takt vs. 4-takt ivm de smering? Of haal ik nu weer iets door mekaar -dunno-

Geen idee :)

Injectie wordt de brandstoftoevoer afgesloten bij uitrollen, bij een carb niet.

Zoiets?  -dunno-
« Laatst bewerkt op: ma, 29 aug 2011, 19:03:50 door Gerard »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #185 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 19:04:35 »
Hanteer ook de regel in versnelling (doch tijdig terugschakelen, want weer optrekken in 'n te hoge versnelling kost je meer benzine dan je met uitrollen bespaart. Bovendien betere voertuig-beheersing)
Doe dit overigens zowel bij carb als injectie...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #186 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 19:10:32 »
Even gegoogled en had wel gelijk, wist alleen niet meer precies hoe en wat :)

Quote van ander forum:

Citaat
Dat is toch omdat een carburateur altijd brandstof inspuit als de motor loopt? en hoe hoger de toeren hoe hoger het brandstofverbruik. Dus stationair draaien is dan zuiniger dan afremmen op de motor.

Een injectie bepaald volgens mij of het nodig is brandstof in te spuiten en doet dat dus niet als je afremt.

En daaronder:
Citaat
Helemaal goed.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #187 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 19:57:16 »
Klopt! Wat nog zuiniger is trouwens, EOC -> Engine Off Coasting. Dus de motor uit knallen zodra je 'm laat uitrollen. Nadeel is dat er soms sommige functies uit willen vallen als je dat doet (bijvoorbeeld stuurbekrachtiging) en je natuurlijk niet de auto in z'n stuurslot moet laten vallen.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #188 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 20:22:06 »
Klopt! Wat nog zuiniger is trouwens, EOC -> Engine Off Coasting. Dus de motor uit knallen zodra je 'm laat uitrollen. Nadeel is dat er soms sommige functies uit willen vallen als je dat doet (bijvoorbeeld stuurbekrachtiging) en je natuurlijk niet de auto in z'n stuurslot moet laten vallen.

Wat dacht je van de rembekrachtiging!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #189 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 20:25:49 »
Ook best belangrijk volgens mij..
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #190 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 20:35:02 »
Highly overrated... :D

''Moderne elektronica maakt mensen lui. Waarom fatsoenlijk met een auto leren omgaan, wanneer de elektronica je fouten opvangt. Waarom heb je sterke armspieren nodig, wanneer stuurbekrachtiging je helpt. Waarom leren parkeren, wanneer je parkeerhulpen hebt. Moderne auto’s prefereren is als liever porno kijken dan zelf sex hebben. Waarom zou je het zelf doen? Daar wordt je maar moe van. Je mist dan echter ook het plezier.''
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #191 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 20:50:34 »
@GG+JJ Haha

Maar als je aan het freewheelen bent hoef je toch geen gebruik te maken van je rembekrachtiger? Deze doet het trouwens nog wel even na uitzetten motor, probeer het zelf maar eens op de parkeerplek. Motor uitzetten, en dan een paar keer de rem in trappen, pas na de 2e of 3e keer merkje dat er vacuum mist.

Gelukkig beschikt mijn polo niet over stuurbekrachtiging :) geen stuurverkrachting + 175/50r13 =

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #192 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 20:58:57 »
Polo-loos Audi A4 b5

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #193 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 09:43:28 »
Met een polootje lukt dat inderdaad nog wel, maar met een moderne bak moet je dat dus echt niet proberen (bots)!

bij het stoplicht of spoorwegovergang kan de motor ook gewoon uit, soort handmatige start stop, zeker bij verkeerslichten waarvan je weet dat je er toch wel even staat.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #194 Gepost op: do, 01 sep 2011, 18:38:09 »
Vandaag derbientje even weer afgetankt omdat ik dit weekend naar duitsland ga -sturen-.

Ging er maar liefst 17,8 liter in over een afstand van 383 km, resulteert in 1:21,5 -hitit- na banden-correctie blijft er werkelijk 1:19,6 over.

Mijn traject bestaat nu op werkdagen uit:
4km binnenbebouwdekom
4km buitenbebouwdekom
5,5km snelweg(110km/h)
9,5km autoweg(85-95km/h door vrachtverkeer)

Misschien binnenkort de 165/65r13 terug plaatsen om nog zuiniger te gaan rijden -klus-