Auteur Topic: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"  (gelezen 4683 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Gepost op: wo, 07 jul 2010, 19:20:41 »
Wat ik nou toch meemaak..  -gert- -gert- -gert-
Word ik aangehouden, papieren worden nagekeken en inderdaad ik zou een kenteken met een nr 1 erop moeten hebben wat ik niet heb (auto zo gekocht en wist nergens van) Op kentekenpapier staat duplicaat 01 dus zal ik deze dagen maar eens nieuwe platen gaan regelen.
Maar dit was niet de reden waarom ik werd aangehouden, dit was ook geen overtreding.
Wat de reden wel was: "Volgens mij heb jij geen vering"
Volgens de agent zou mijn vering te stug zijn en totaal niet gemaakt voor een polo.
Na een standaard agent weet het wel beter discussie ging hij maar eens opzoek in zijn boekje en kon geen juiste regel vinden. Dit zou hij navragen bij een collega en mij hier nog over bellen. Dus zoekt hij een andere regel op wat met vering te maken heeft en bekeurd me hier mee (zal de regel eens opzoeken: nr N280: het veersysteem, de onderdelen daarvan of de schokdemper (indien vereist) niet deugdelijk (bevestigd) is/zijn)

Nou sta ik hier wel ff met een kop van -dunno- -gert- WTF!?

Ben benieuwd of ik nog gebeld wordt en hoe dit afloopt (zal wel langs moeten komen om het te laten zien ofzo)

Auto is +/- 80/60mm verlaagd met veren+bijhorende schokdempers. Bij de set zit een TÜV goekeuring en ik dacht dat bij stuggere/lagere deze niet te krijgen zijn?
Ik snap dat een auto te stug geveerd kan zijn, maar waar zit dan de grens?
Er zijn genoeg auto's voor op de OBweg die lager/stugger/minder veerweg hebben, orgineel..
Zo extreem stug is mijn polo nou ook weer niet. En de wegligging is tig keer beter dan zo'n orginele dwijl (wat volgens hem het beste was).
Ik denk ook wel eens van tering daar kun je toch niet meer fatsoenlijk mee rijden als ik een "veerloze" auto zie. Zou toch niet kloppen als ik zelf ook ik zo'n "veerloze" auto zou rijden.

Wel eens vaker gehoord?
« Laatst bewerkt op: wo, 07 jul 2010, 19:32:53 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #1 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 19:57:10 »
bezwaar maken tegen de bekeuring, en zorg dat je een kopie van het tuv certificaat erbij zet. (geen tuv keuring zonder certificaat) een van de dingen die je moet bewaren als je een ander soort onderstel onder je auto zet.

Heb t wel eens gehoord bij iemand met een kever, maar die had ook werkelijk geen veren er meer onder. Omdattie m zo laag wilde hebben...  -gert-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #2 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 20:47:48 »
Zolang 't deugdelijk (geen loszittende veren in opgekrikte toestand ofzo) vast zit, kunnen ze je niks maken, ik zeg aanvechten.

Tuv-keuring is Duits => gelden die eisen hier ook? Weet ik niet hoor.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #3 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 20:53:42 »
Zolang 't deugdelijk (geen loszittende veren in opgekrikte toestand ofzo) vast zit, kunnen ze je niks maken, ik zeg aanvechten.
..APK eis is dat er iets van vering aanwezig moet zijn. En dat mogen NIET je banden zijn. Maar voor zover ik weet is er geen minimale veerweg ofzo vast gelegd..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #4 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:06:13 »
Steigerbuizen ertussen zal wel niet mogen, maar dat is hier ook niet van toepassing:
gewoon een 80/60 setje lees ik, zal gerust stug zijn (tov origineel), ja en?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #5 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:15:49 »
TÜV is ook in nederland toegestaan, die keuring is strenger dan ekeur voor zover ik weet. En in nederland bestaat de TÜV ook.

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #6 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:19:32 »
ze moeten deugdelijk bevestigd zijn, dus zolang ze dat zijn kan er weinig aan mis zijn..

je hebt er zelfs nog een tuv keur bij, dus alle reden om een eventuele bekeuring aan te vechten!
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #7 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:21:59 »
 -gert- Die is voor mij zelfs nieuw...

Ten eerste wat betreft de 01 codering. Dat is al lang afgeschaft... Dus lijkt me een beetje onzinnig om nu nog je platen aan te passen op je kentekenbewijs. Sterker nog, volgens mij worden die platen niet eens meer gemaakt wegens de afschaffing. Maar dat weet ik niet met 100% zekerheid.

Ten tweede... Die feitcode is er inderdaad voor voertuigtechnische gebreken. Bij mijn weten is een verlagingsset, mits goed gemonteerd en in deugdelijke staat, een prima veerwegsysteem. We leven nog steeds niet in Duitsland waar elke verandering aan je auto moet worden goedgekeurd. In Nederland mag je best wel het een en ander legaal verbouwen aan je auto. In ieder geval wel je veerwegsysteem. Dus tenzij die agent enig bewijs heeft gevonden dat jouw set ofwel niet goed is gemonteerd ofwel versleten is, is die bon niet terecht.

Overigens met een TUV goedkeuring gaan zwaaien halat niet zoveel uit, duitse keuringen zeggen niet zoveel hier in Nederland, ook al is ie strenger dan de Nederlandse keuring...

Ik ben zelf zeker geen technisch hoogstandje, maar ik denk wel te mogen zeggen dat ik meer technisch verstand van auto's heb dan menig ander diender. Dus als ik jou was zou ik niet eens zo lang wachten tot de envelop op je deurmat valt, maar je vraag neerleggen aan het bureau waar hij/zij werkt. Ga de discussie maar aan... Nooit geschoten is altijd mis, daarna kun je altijd nog in beroep gaan. Een tip, blijf wel netjes, want met oeverloos gezever bereik je meestal het tegenovergesteld...

Overigens zegt een TUV keuring hiet helemaal niks, het is een duitse keuring dus ik denk niet dat het veel zin heeft om daarmee te gaan staan zwaaien. Het is ook helemaal niet van belang hier...
« Laatst bewerkt op: wo, 07 jul 2010, 21:24:32 door Marjolijn »
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #8 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:28:59 »
Toch zegt de Duitse TÜV-keuring vast ook wel iets, afgaant op Europese wet-/regelgeving, maar daar zou ik sowieso niet over beginnen vóór je evt in de rechtzaal zit... Al verwacht ik dat het OM deze zaak zal seponeren.
Zou echter ook eerst de stap naar het bureau maken.

Mijn ervaring is echter wel dat je dit soort zaken normaal gesproken alleen tegenkomt als je op één of andere manier de negatieve aandacht van een diender weet te trekken (asociaal weggedrag cq muziekniveau)? Zou daar iets van aan de orde kunnen zijn geweest? -dunno-
« Laatst bewerkt op: wo, 07 jul 2010, 21:31:04 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #9 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:31:11 »
om even terug te komen op die TÜV keuring, even een heel andere tak ervan: kermisattracties moeten in nederland gekeurd worden elk jaar. Of 2 jarige TÜV keuring hebben. Die keuring wordt dus wel geaccepteerd.

Overigens als tuv in nederland nie geldig was, kunnen ze de aanbiedingen van de aldi/lidl wel stoppen, das TUV en GS gekeurd, maar geen ekeur voor zover ik weet (spul wat ze voor automotive leveren om de zoveel tijd)

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #10 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:43:20 »
e-keur zit erop  :) en is volgens mij niet alleen voor Nederland, maar dacht voor Europa -dunno-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #11 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:46:46 »
om even terug te komen op die TÜV keuring, even een heel andere tak ervan: kermisattracties moeten in nederland gekeurd worden elk jaar. Of 2 jarige TÜV keuring hebben. Die keuring wordt dus wel geaccepteerd.

Overigens als tuv in nederland nie geldig was, kunnen ze de aanbiedingen van de aldi/lidl wel stoppen, das TUV en GS gekeurd, maar geen ekeur voor zover ik weet (spul wat ze voor automotive leveren om de zoveel tijd)

Aldi is idd verplicht om een bepaalde tuv goeggekeurde aanbieding te stoppen.......

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #12 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 21:59:06 »
Aldi is idd verplicht om een bepaalde tuv goeggekeurde aanbieding te stoppen.......

in nederland moeten die dingen een goedkeuring krijgen na bouw, in duitsland blijkbaar niet. Dat heeft niks te maken met de tuvkeuring, maar met de regels van het rdw en rijkswaterstaat.

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #13 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 22:12:31 »
ik begon al een beetje sjaggie te worden dus heb maar niet meer gezegt dan nodig was toen ik erachter kwam dat inspraak toch geen nut had.
Vroeg me ookal af waarom ik werd aangehouden/opviel, volgas kan de hz wel kabaal maken, maar heb me toch netjes aan de snelheid moeten houden, radio staat niet meer aan sinds de cv-carbs  -wanker-.
Denk dat ze me over de sporing hebben zien "vliegen" toen ik afsloeg bij de stoplichten (stond daarvoor op groen te wachten)

Helaas rijden er (iig hier) teveel van die irritante ik weet alles beter dus ik zal je hoe dan ook bekeuren agentjes rond :(
Begin je over TÜV, zeggen ze dat het niks met NL te maken heeft, begint ie zelf over APK: Mensen v/d garage/APK weten ook wat wel/niet kan. IK : Ik ben zelf automonteur. toen was ie ff stil -nana-
begint ie weer over dat APK niets met of het wel of niet mag te maken heeft blablaikzalenmoetjeergensopbekeurendusikpakmijnboekjeermaarbij... -lijntje-  -blabla-  -gumuz-

Maargoed, zoals verwacht nog niets gehoord, ben benieuwd of ik nog word gebeld..
Gelukkig zijn er nog agentes zoals marjolijn, nouja, weet niet hoe ze in dienst is  -naughty-
wat betreft de platen maak ik mij zowiezo niet druk om, zoals hij zelf al zei: het was geen misdrijf. Ik zal het morgen eens navragen aan diegene wie bij ons de platen regelt en of het voor de apk wat uitmaakt. (doe zelf niet aan apk's, alleen pk's :P) Maar ik kan me iets herinneren dat het idd bij de laatste verandering zou zijn vervallen.

Het is ook allemaal zo duidelijk al die regels  -gert-
en wordt er iets veranderd dan kom je er meestal pas te laat achter
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Gele bon: "volgens mij heb jij geen vering"
« Reactie #14 Gepost op: wo, 07 jul 2010, 23:08:31 »
Citaat
blablaikzalenmoetjeergensopbekeurendusikpakmijnboekjeermaarbij...

en

Citaat
Helaas rijden er (iig hier) teveel van die irritante ik weet alles beter dus ik zal je hoe dan ook bekeuren agentjes rond

Dat is precies de instelling waar ik op doelde, daarmee ga je niet ver komen. Haantje versus ander haantje zie ik ook dagelijks (ja ik kan er zelf ook 1tje zijn tijdens werk), en dat werkt meestal niet in jouw voordeel. Ga gewoon het gesprek aan met de desbetreffende agent op een open en respectvolle manier, dan bereik je het meest. Als hij dan nog voet bij stuk houdt kun je altijd nog in bezwaar gaan.

@The_Maxx, als iets alleen TUV heeft en geen e-keur is het niet legaal in Nederland. Kermisattracties zijn iets heel bijzonders qua verkeerswetgeving, dus ik zou niet prat gaan op "daar geldt het ook voor, dus ook voor mijn polootje".  Misschien moet ik je ook uit je droom helpen dat alles dat door autostyle/tepper/weet-ik-veel-welke-plasticverkoper wordt verkocht niet per definitie legaal op je auto gezet kan worden... Zoals bijzondere verlichting, sommige spoilers, etc...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen