Op de Montana zitten 42mm Keihin carb's van een Honda CBR1100 'blackbird' (veel succes met 't vinden....)
Dit de grootste 'normale' cv-carb's die ik vinden kon.
Op m'n classic'je 1.4 16v zitten 38mm, werkt ook, maar op een 1.6 16v wil je op z'n minst 40mm cv-carb's.
Beredenering erachter = als je de oppervlakte van 2 inlaatklepjes terugrekent naar 1 rondje kom je op 39mm
en te groot kun je deze carb's eigenlijk nooit pakken (heb met een 1.4 8v vzv 40mm gereden => liep heel leuk
)
Als je op carb's gaat rijden, vervalt er een boel elektronica en kun je geen elek.gaspedaal of nokkenvervroeging gebruiken.
Nou ja: in theorie is er vast wel wat op te verzinnen, maar dat maakt 't in mijn ogen weer ingewikkelder en duurder.
Bovendien zitten er in m'n montana pretstokken: die passen niet in combinatie met die nokkenasvervroeging
en een verstelbaar nokkenastandwiel is dan een must (standaard nokkenassen van AJV of 1.4 16v gaat wel prima:
uiteindelijk weet ik niet welke nokkenassen er nu in mijn 1.4 16v zitten, maar iig met vast nokkenastandwiel)
Hier alvast een tip: bout van nokkenastandwiel mét nokkenasvervroeging (AVY/ARC) is linkse draad.
En ja: daar ben ik op de harde manier afgekomen *knak* grrrr......doe er je voordeel mee.