Achteras hangt eronder!
Onderste bouten voor de schokbrekers gooiden flink wat roet in t eten: 02.00u thuis. Hoezo? NIET los te krijgen! Moertjes draaien er zo vanaf, maar de bouten zelf zaten compleet vast gerot in de schokdemper. Zelfs 'uren' hameren met de luchtsleutel mocht niet baten: slagen worden door het rubber opgevangen
Uiteindelijk de as inclusief schokbrekers uitgebouwd, vertikaal onder (en om) de kolomboor gezet en de bouten uitgeboord!
(andere schokdempers had ik natuurlijk niet meegenomen: de polo was al zwaar zat: motor+bak+compleetfahrwerk achterin)
Nog even nagemeten met de schuifmaat: Polo 2 achteras; 5mm dik V-profiel. Polo 2f achteras: 6 mm dik V-profiel (met stabi).
Om niet al te veel aan te moeten passen, de nieuwe as geplaats, maar het oude handremsysteem behouden. Ook de remkrachtverdeler is iets veranderd, maar de boutjes (inbusjes) zijn wel gelijk gebleven. Ideaal.
En; Wat merk ik d'r van? Nou, voorzover ik uberhaupt 'sportief' kon rijden (blok + bak + voorpoten liggen nog achterin de kofferbak), voel je de auto merkbaar minder 'kantelen' van achteren.
Bijkomend voordeel: de remmen zijn weer gesteld. In de oude trommels bleef er 1 stelwigje hangen, daardoor had het rempedaal een vrij lange vrij slag. Dit was al zo bij aankoop van de auto, en bij de APK keuring is er niets op aangemerkt, maar fijn was t niet echt. Pedaal is nu weer gewoon direct 'hard'.