Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 99439 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #135 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 16:10:32 »
Even de vraag naar dit topic halen, http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,11299.0.html . Zou een multipoint AAU zuiniger zijn dan een monopoint die het nu is?

Multipoint is alleen zuiniger als je ook een NZ nokkenas monteert. Anders loopt de auto sneller.

Heb hier nog een NZ nokkenas liggen eventueel. Ook een nz kabelboom, want ik wil zelf liever een 3f kabelboom hebben (makkelijker)

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #136 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 16:53:33 »
Multipoint is alleen zuiniger als je ook een NZ nokkenas monteert. Anders loopt de auto sneller.

Heb hier nog een NZ nokkenas liggen eventueel. Ook een nz kabelboom, want ik wil zelf liever een 3f kabelboom hebben (makkelijker)

Voor mij is het vooralsnog enkel op zo goedkoop en makkelijk mogelijke wijze zo zuinig mogelijk rijden. Zoiets aanschaffen om de motor zuiniger te maken is voor mij dan ook (nog) niet aan de orde. Het gaat mij hier meer om de theoretische mogelijkheid, vooral met het verschil in monopoint vs multipoint waarbij toch vaak de (modernere) multipoint motoren zuiniger blijken/schijnen te zijn.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #137 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:02:23 »
Multipoint is met de bijbehorende setup (dus ook de juiste nokkenas) idd een pak zuiniger mits ook een 5 bak enzovoorts. Monopoints sproeien vaak te veel in, en het wordt niet goed verdeeld over de cilinders. Waardoor je dus de onzuinigheid krijgt. Voordeel van een monopoint is dan weer de betrouwbaarheid, Bij multipoint is dat systeem een stuk complexer met luchtmassameter en brandstofdrukregelaar en bij modernere autos met nog veel meer sensoren die het optimale mengsel steeds weer berekenen.

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #138 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:09:34 »
Waarom is een multipoint pas zuiniger met een andere nokken as? Of doel je op feit dat je daardoor meer pk's krijgt?

Denk zelf dat als je een 1.3 multipoint injectie wilt plaatsen op een 1.05 monopoint injectie de ECU van de 1.3 teveel brandstof gaat inspuiten. Je zal dan een vrijprogrameerbare ECU moeten nemen, en dat vergt iets meer euro's dan je auto compleet ombouwen tot boattail ;)

Dat een 5 bak helpt klopt, maar kan die investering uit op het besparen van brandstof?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #139 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:16:31 »
Ik doel erop dat de nokkenas van een AAU beter is dan de nokkenas van een NZ , hij loopt dus harder als je er multipoint van maakt. Je moet daarom de juiste nokkenas (NZ) erin.

Ja multipoint op een 1.05 blok zal ie idd teveel inspuiten, maar daar heb je dan weer een brandstofdrukregelaar voor nodig (normaal gebruik je die om de druk te verhogen, maar om deze te verlagen kan ook) Tevens is de brandstofpomp van een aau en aav minder zwaar uitgevoerd dan die van een nz/3f Dus de druk blijft altijd iets lager.

5 bak hoeft niet duur te zijn. en als je ipv 5500 toeren er maar 3500 a 4000 draait met 120, lijkt me persoonlijk wel nuttig. Als je op 90 blijft hangen is een 5bak altijd idealer, dan zittie op om en nabij de 2500 bij mij. (aav)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #140 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:17:17 »
Goedkope/gratis 5-bak regelen? -dunno-
Weet niet of je een sloper in de buurt hebt waar je een beetje een relatie mee hebt opgebouwd? Hij zou zomaar eens enthousiast kunnen worden van je idee, en je wellicht willen matsen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #141 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:21:32 »
en weer een groot onzin verhaal van RemverdeleR.

Je 1.0 zal niet teveel brandstof krijgen, daarvoor zit er immers een ecu aan het systeem. Zodat de inspuiting geregeld word.

En voor de rest geldt.

Meer vermogen betekend niet onzuinger, dat gaat alleen op bij verkeerd rechtervoet gedrag! Denk is logisch na. Stel jij rijd een polo met een 35 pk monopisser, jij rijd ongeveer 1 op 12 gemiddeld. Dit komt doordat je om mee te komen in het verkeer je continu op het gas moet.
Ik rij een polo met 75 pk monopisser. Ik hoef bijna geen toeren te maken om snelheid te maken door meer vermogen. Dus rij ik 1 op 18.

Als ik op de aav van mijn vriendin de nz injectie monteer, met een abu nokkenas (niet de goede volgens RuitenwisseR) dan heeft ze aanzienlijk meer vermogen, maar zal ze bij gelijke gemiddelde snelheden een stuk zuiniger rijden, om twee redenen, RadiateuR geeft zelf al aan dat multipoint efficiënter is. En 2 meer vermogen, dus minder gas geven voor hetzelfde resultaat.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #142 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:28:59 »
jelle, kap eens met dat kinderlijke wijsgedrag van je. Kijk ook eens naar jezelf ipv te wijzen naar mij...

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #143 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:34:54 »
waar moet ik naar kijken dan. Als ik iets weet dan deel ik dit. Maar als ik iets weet is dat uit ervaring en opleiding.

Waar jij je wijsheid vandaan haalt weet ik niet maar er klopt in elk geval weinig van!

Ga eens gewoon aan het werk of sleutelen.

Dan leer je mischien eens iets wat wel waar is. Ik geef je 1 tip mee. Als mensen hier, die al jaren met polos werken je iets zeggen, of je een tip geven. Ga dan eerst eens doen wat ze zeggen. Je zult zien dat je dan een hoop minder werk hebt aan het fixen van je auto.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #144 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:37:47 »
Verklaar jij ff waarom een AAU blok vaak zuiniger is dan een AAV, terwijl er minder vermogen in zit? Das namelijk tegenstrijdig aan jou verhaal: meer vermogen = sneller op juiste snelheid = zuiniger...  (vergetende dat ie veel meer verbruikt bij het accelereren)

Ik vind jou wijzende gedrag nogal kinderachtig, Speel op de bal, niet op de man. Iedereen maakt fouten.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #145 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:40:11 »
jelle, kap eens met dat kinderlijke wijsgedrag van je. Kijk ook eens naar jezelf ipv te wijzen naar mij...

Als je nou 's wat minder vaak dingen verkondigt die kant nog wal raken,  dán wordt er wellicht ook wat minder naar je "gewezen"  -dunno-

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #146 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:44:00 »
vriend ik zit hier al langer dan jij. Heb beide motoren gereden. En ik rij stukken zuiniger met een aav.
Uitleg. Niet meer gas geven maar minder! Ik zei nergens sneller op snelheid komen. Ik zei zorgen dat je genoeg vermogen hebt om niet te hoeven trappen om door te kunnen rijden is zuiniger. Mits je je rechtervoet onder controle hebt!

Maar ik krijg de indruk dat controle voor jou een issue is.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #147 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:46:33 »
als de staff nou ook al begint?! een beetje respect ontbreekt hier al... Kom je echt ver mee NOT!
Kant nog wal raken, sure, dan zou ik t niet zeggen... Als ik t niet bij t rechte eind heb, kun je me daarop wijzen, maar niet op zo'n kinderlijke manier als nu weer gebeurt. Sociale regels die aan de laars worden gelapt en zeer respectloos naar iemand wijzen, terwijl ze zelf nog meer onzin verkopen.

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #148 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:53:03 »
Om weer even verder te gaan op het stroomlijnen van de auto.....

Zijn er al vorderingen? Wat ik van een collega begreep, die veel met luchtstromingen bezig is, is dat je zo weinig mogelijk onderbrekingen moet hebben. Het is dus soms beter om gaten waar normaal lucht door heen zou stromen, ducht te maken, zodat er minder luchtwervelingen zijn.

Voorbeeld is bijv. dakrek vs. dakdragers

Een dakrek met bv. 8 dunnen spijltjes van 12mm dik oid geeft veel meer weerstand dan 2 dikke lompe dakdragers (imperial).

Misschien ook eens een idee om te kijken wat er gebeurd als je een ruitenwisser verwijderd

Ben ook erg benieuwd naar de schermen voor de wielkasten achter. Als je een plaat kunststof van een 2-3 mm pakt en aan de binnenkant wat verstevigings0ribben maakt, dan kan je een redelijk stevig scherm maken.
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #149 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 22:54:44 »
rutger. Je vraagt er gewoon om. Al maanden. Meer woorden ga ik hier niet meer aan vuil maken.  Maar een keer moet je zeggen wat je moet zeggen!

Dit is nou iets waarvan ik zeg. Ik had er geen haast mee!
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.