Anyhow:
Vanavond dus toch stiekum even een beetje geklust. Allereerst voorzichtig met een doekje een hoekje van de motorkap geprobeerd schoon te maken.. hmm.. daar is werk aan de winkel!
Ik wàs van plan om, naar aanleiding van het
PPP-project van Martin en de resultaten behaald met de
SLW om bij CarClean dezelfde starter set als Martin aan te schaffen: De verkoop van de SLW zou daarbij weer wat centjes vrijmaken. Maar je weet wel hoe dat gaat: het geld is nog niet binnen, en het is al weer weg. Met de aanschaf van de 2G40 is er een gat geslagen in de bodem, welke de SLW niet eens kan vullen. Laten we CarClean dus maar even voor wat het is; ElbowGrease!
Dan maar eens iets belangrijks aanpakken: Hoe was 't lijstje ook alweer?
Bestuursdersstoel uitgebouwd wegens:
1) Gordelbevestiging
2) Klapmechanisme
3) Speling
4) Aanslag
Gordelbevestiging hangt los:
Bout te lang; past niet goed in de geleiding, Dus of het gordelslot zit goed vast, maar de stoel past niet in de auto, of vice-versa. Oom Edgar gevraagd welke ik moet hebben: 111957799A -> Ah, 20mm lang. Gezocht en gevonden in het bakje 'Gordel bouten': Een gelijkende bout. Staat 8.8 op? Is dat de juiste sterkte? Voorlopig doet ie het 10 x beter dan de oude.
Klapmechanisme ontregeld:
Het rugleuning ontgrendel kabeltje ( wat een woord ) dat dwars door de stoel loopt is ooit gebroken. Dus klapte de stoel niet meer. Met een ijzerdraadje op de vanghaak was 't opgelost.. Maar dat is wat mij betreft een nop-lossing: APK afkeur. De leuning van de stoel hang nog maar op 1 haakje, en dat is wel erg weinig. Een nieuw seilzug (veel korter woord) zal ik ooit nog wel monteren, maar voorlopig klapt de stoel maar niet naar voren: KNIP door het ijzerdraadje. Klaar. 191881596A
Speling op de stoelpoot:
Aan de tunnel wilde het pootje niet lekker schuiven door een te lange gordelbout, aan de andere kant heeft t stoelpootje speling (boenk boenk) in de rails doordat het plastic 'gleitstuck' ontbreekt. Zoeken in het archief, en voila: Aan de oude stoel van de 2-tone vind ik het juiste plasticje: de 171881213B (aussen)
Zo die stoel kan weer terug.
Aanslag uiterste stand:
Voor wie er wel eens in een auto van mij is meegereden weten de meesten het wel: De vergrendeling van de uiterste stand wil nog wel eens ontbreken. De drie-eenheid van inbusbout, ringetje en 'hoed'moer liggen vaken in de asbak te rammelen dan dat ze daadwerkelijk dienst doen. Omdat je toch één keer moet beginnen met het beteren van je leven, dus nu deze wél terug gemonteerd. En wel mèt ringetje en hoedmoer.
En dan?! Knallen!
Gordel om, Stoel stellen, Gas. Een klein blokje om wordt zo al snel een groot blokje. En nog groter. Tja. Warm rijden,. dat duurt even. Aangezien de auto normaal in gebruik was, probeer ik een heel klein beetje vertrouwen te hebben in de techniek: Dat 't elk moment kapot kan gaan zonder controle, vraagt in iedergeval om enige beheersing. Na een kwartiertje ben ik het wiellager helemaal zat. Komt overal bovenuit. Is in een bocht naar links helemaal weg, maar ik merk nog iets: Bij flink optrekken (neusje komt omhoog) is het zoemen van het lager óók weg..
Nog 1 maal valt de motor weer bij 5000 rpm uit, maar daarna een aantal keer ook niet. Ja,. en er is leven in de lader. Met het pedaal echt ver onderin zit er redelijk wat schop-in-de-rug. Ik durf nog niet helemaal vol te gaan, mede ook vanwege het wiellager, maar een sprintje naar 140 op de teller doet ie toch wel vrij rap; met 175/50 bandjes is het natuurlijk kinderspel. Of het echt vlotter is dan de GK in de ToekToek betwijfel ik nog, maar dat zal de tijd leren. Eerst maar eens vol gooien, met alweer
RON98.. Eens kijken of ie de 1 op 13,95 die Sebastiaan kan halen.. Na een uurtje rijden voel ik mij steeds meer huis,. en voel ik steeds meer puntjes op de i's die moeten worden gezet.. Gelukkig zijn de meeste zaken kolfjes naar mijn hand: Pedaalrubbertjes vernieuwen, uitzuigen, middenconsole eruit, radio weg, bedrading opruimen, dat soort spul. Ik hoor een toplager of een veer, de rubbers van de stabilisatorstang zijn waarschijnlijk wel op, en er zit wel meer 'vrijheid' in de voortrein. De 5e versnelling zoemt, dus het naaldlager moet vervangen.
Denk dat voor deze auto het thema 'origineel' de beste keuze is, en dus ook originele hoogte: Dan zijn wellems blokken niet nodig en kan er een unterfahrschutz onder; zonder afbreuk te doen aan de originaliteit toch een stijve voortrein. ( Van de 2 CUPframe's gaat er één onder de Giesel en de ander heeft nog geen bestemming: dat zien we tzt wel weer) Voor nu stuurt de auto in iedergeval boven verwachting goed: Er zijn imitatie veren onder gekomen met Monroe dempers: vast comfortabele SensaTracks dempers, en imitatie-veren zullen wel niet 'specifiek' voor de G40 zijn.
Weltrusten!