Tja, ter vergelijking, ik heb net weer getankt. 1,581 per liter ipv 1,729 (goedkoopste in de buurt).
Dan ga ik gewoon eenmalig investeren in wat meer liter-capaciteit in jerrycans?!
Juist ondat er al zoveel belasting op zit zal een verhoging ongewenste effecten hebben, geloof maar dat Den Haag daar ook wel (psychologische) onderzoeken over heeft liggen.
Stel men gooit er een dubbeltje(5-6%) per liter op, hoe ziet je berekening er dan uit, Jaap?
€ 6920 / 48 = € 144,17 per maand. Dat is dus nog niet eens het verschil van de MRB. Dus dat brengt niet meer, maar minder geld in het laatje. Een verhoging van de brandstofprijs zou dus al minimaal 10% moeten bedragen om het break-even-point te behalen. En het doel is méér geld binnenhalen. Kun jij je voorstellen wat de effecten gaan zijn als per 1-1-2014 de literprijs voor brandstof met 25 cent stijgt (de heilige 2-euro-norm)?
Enige positieve aspect zou in mijn ogen zijn dat mensen massaal voor schonere auto's, elektrische auto's of trein zouden kiezen. Maar ik denk ook dat veel werkende mensen zouden moeten gaan betalen om te kunnen werken. Zijn er niet veel die een dergelijke motivatie/ambitie hebben om dat ook daadwerkelijk te gaan doen.
De buitengebieden zouden nóg sneller leegstromen, en de steden nóg verder overbevolkt raken. Net als gevolg dat die steden hun Kyoto-norm weer niet gaan halen etc etc. De impact is op macro-niveau gewoon vele malen groter dan het plannetje in eerste instantie voorspiegelt.
Of zoals Frits Wester het gisteren bij P&W helaas zei: "ja, dan hebben we het maar niet over die mensen die ergens in hun garage 12 oldtimers hebben staan. Die krijgen een knauw, maar ach..."