ja die smurrie lost zichzelf op in de olie, maar als het weer via de carterontluchting omhoog geduwd wordt, zit dat filter binnen no time weer vol natuurlijk.
zelfde als je een vol oliefilter schoonmaakt, maar alles gewoon het carter in laat vallen. en vervolgens het daar in laat zitten, komt het toch weer in het filter. baat t niet dan schaad t niet, op die manier geredeneerd. Zou t bolletje maar vervangen, als dat nog nooit is gebeurt, zal ie aardig vol zitten en ik denk zelfs met dat blazen er nog niet alles uit is gegaan.
Dank voor het meedenken en de hint
Dat bolletje is idd nog nooit vervangen. Ik kan dat helaas niet zelf (o.a. vanwege het moeten 'uitbouwen' van de motor) en Garageman heeft er geen zin meer in
'k Ga dus maar een ander zoeken die het wel kan én wil doen...
Voor mezelf noteer ik:
bolletje = onderdeelnr. 030 103 129 breather assy / PY (nr. (15) op het plaatje in VAG-CAT)
Let op het juiste nummer, want 03
6 103 129 is hetzelfde ding, maar dan voor NZ, 3F en vele andere motoren.
Garageman heeft wel die klep (one-way-valve) vervangen:
klep = onderdeelnr. 030 115 327 D oil pressure regulating valve / PY (nr. (9) op het plaatje in VAG-CAT)
Maar eerst maar eens de compressie controleren. Als die echt beneden de maat is, dan moet de motor toch z.s.m. eruit voor revisie
Btw: dan moet ik ook nog ff een bougiesleutel kopen => is dat universeel, of moet ik een speciale hebben?