Veel van deze antwoorden staan in dit topic..
Reallife exp. =
Ik heb ze nu 7cm lang gemaakt. Niet van rubber slang, maar van RVS pijp. Ik gebruik de slang alleen om de carbs aan de pijpen te klemmen. Gaat prima, past mooi tussen schutbord.
Begrijp van Berendd dat hij ze ongeveer 5cm lang heeft.
Zoals Sjon zegt; lengte van runner is van invloed op je motorprestaties.
Als jij het gas open hebt en bij overschakelen dicht doet, dan ontstaat er een heen en weer gaande schokgolf in je runners. Als je inlaatkanaallengte (Joehoee, 2x woordwaarde) precies even lang is als de lengte van de schokgolf, dan krijg je een extra groot volume mengsel precies bij het openen van je inlaatklep. Daardoor komt er dus meer mengsel in je verbrandingskamer.
Nou is dat misschien voor een motortuner een mooie gedachte om mee te gaan tunen, maar aangezien:
jij nog slang gebruikt als inlaat
de carb nog niet afgesteld zijn op de motor
de inlaat ivm ronde slang niet netjes aansluit op een onbewerkte kop
etc. ect.
Is het niet echt nodig om te berekenen wat het verschil in inlaatlengte van 1 a 2cm uitmaakt voor de polo. Voordat je echt serieus aan runnerlengtes wilt gaan rekenen moet je alle andere zaken op orde hebben.
Voor info zie
simpele uitleg runnerfunctie